מהי התמכרות? סימנים, תסמינים וסוגים

מהי התמכרות? סימנים, תסמינים וסוגים
מהי התמכרות? סימנים, תסמינים וסוגים

אתה יותר מההתמכרות שלך

התמכרות היא מצב מורכב המשפיע על הבריאות הפיזית והנפשית, ומביא לשלכות על האדם ועל הקרובים שלו. מירקלס אסיה הינו מרכז גמילה מוביל בתאילנד המציע לאורחים תוכניות טיפול מותאמות אישית להתמכרות לאלכוהול וסמים, וכן להתמכרויות התנהגותיות.

 

מידע חשוב

  • מכורים לעיתים קרובות עוברים דרך ארבעה שלבים: שימוש ראשוני, שימוש קבוע, שימוש לרעה בצורה מסכנת והתמכרות המאופיינת באובדן שליטה ותוצאות שליליות.
  • גורמי סיכון להתמכרות כוללים חשיפה מוקדמת לחומרים, היסטוריה משפחתית, הפרעות נפשיות וגורמים סביבתיים כמו עוני ולחץ חברתי.
  • אין צורך להגיע לתחתית לפני חיפוש ובקשת עזרה להתמכרות. זיהוי מוקדם של סימנים ותסמינים של התמכרות יכול להוביל להחלמה מוצלחת יותר.
 

הבנת מצב ההתמכרות

התמכרות היא מצב מורכב שמשפיע על הגוף והנפש באופן משולב. ההתמכרות מתפתחת עם הזמן ויכולה להביא להשלכות מזיקות על המכור וסביבתו.

מכורים עשויים להרגיש שהם אינם מסוגלים לשלוט בצריכת חומרים או עיסוק בפעילויות מסוימות, גם כאשר זה גורם נזק לעצמם או לאחרים. הטיפול בהתמכרות כולל שילוב של גישות טיפול שונות, כולל ניקוי רעלים, ייעוץ וטיפול התנהגותי.

המטרה העיקרית של הטיפול היא לסייע למכור לנהל את ההתמכרות ולשפר את בריאותו ורווחתו הכללית. כמו כן, ישנם מגוון של התמכרויות והטיפול יהיה שונה לכל סוג. עם זאת, כל ההתמכרויות חולקות מטרה משותפת אחת: החלמה.

נדון במספר נושאים

  • מהי התמכרות?
  • סוגים שונים של התמכרות
  • סימנים ותסמינים של התמכרות
  • כיצד מטפלים בהתמכרות
 

הגדרת התמכרות

האגודה האמריקאית לרפואה כנגד התמכרות (ASAM), הסמכות המובילה בעולם בנושא התמכרות, משתמשת בהגדרה הבאה:

“Addiction is a treatable, chronic medical disease involving complex interactions among brain circuits, genetics, the environment, and an individual’s life experiences.”

"התמכרות היא מחלה כרונית הניתנת לטיפול הכרוכה באינטראקציות מורכבות בין המוח, גנטיקה, סביבה וניסיון החיים של הפרט."

אנשים עם התמכרות משתמשים בחומרים או מעורבים בהתנהגויות שהופכות אובססיביות, ממשיכים להתנהג כך למרות ההשלכות המזיקות וההרסניות. גישות מניעה וטיפול בהתמכרות הן בדרך כלל מוצלחות, בדומה לטיפול במחלות כרוניות אחרות.

ב-מירקלס אסיה אנחנו מתגאים בכך שהמאמץ שלנו מסייע לאנשים להגיע להחלמה ארוכת טווח, המאפשרת להם ליהנות מחיים מלאים ומאושרים יותר.

בתור מרכז גמילה קטן בתאילנד, אנחנו מתמקדים בהתמכרות לסמים ואלכוהול כמו גם בהתמכרויות התנהגותיות (הימורים, פורנו, קניות, משחקי מחשב) , ומעניקים טיפול מאז 2017 עם תוצאות מצוינות.

למעשה, שיעור ההצלחה שלנו גבוה מ-85% עבור לקוחות שנשארים במרכז למעלה מ-30 ימים. הנתון אומת על ידי Luxury Rehabs והוא גבוה מהסטנדרט הרגיל בתחום.

התמכרות היא מחלה שניתן לטפל בה, ואנשים אכן מחלימים. כמו כל מחלה אחרת, החלמה מהתמכרות אפשרית וטיפול במרכז גמילה יספק לך את הסיכוי הטוב ביותר להצליח.

מחלה כרונית של המוח

בעבר התמכרות הייתה מתוארת לעיתים קרובות כ"מחלת נפש", משום שהיא מתבטאת בתשוקה כפייתית פיזית ופסיכולוגית להשתמש בחומרים או בחוסר יכולת לשלוט בהתנהגות. כיום אנחנו יודעים שהתמכרות הינה הפרעה ביו-פסיכו-סוציאלית שנובעת מגרומים שונים ומתבטאת באופנים רבים, גופניים, נפשיים וחברתיים.

החלמה מהתמכרות פירושה שאנחנו זקוקים לעזרה כדי להבריא. זה לא קל לעשות זאת לבד. אם היינו יכולים 'פשוט להפסיק', לא היינו זקוקים לתוכניות 12 הצעדים או למרכזי גמילה.

ב-מירקלס אסיה אנו מודעים לכך שבמידה וההתמכרות לא מטופלת, יתכן שהיא תוביל לתוצאות שליליות והרסניות. התמכרות יכולה להשפיע בצורה משמעותית על תחומי החיים השונים – כולל היכולת לתפקד בעבודה, לנהל יחסים אישיים ולשמר מצב בריאותי תקין.

רוצים יותר מידע ופרטים על תהליך הטיפול במירקלס אסיה?

השאירו כאן פרטים ונציג ישראלי יחזור אליכם עם כל המידע שאתם צריכים לדעת על טיפול במרכז היוקרתי בתאילנד לטיפול בהתמכרויות "מירקלס אסיה"

 

השפעות ההתמכרות על המוח

ההתמכרות משפיעה על המוח האנושי בכך שהיא "מכריחה" אותו לחזור שוב ושובעל חוויות שמעניקות תחושות עונג או הקלה מכאב, כך שהתחושות הללו משמשות כמוטיבציה לחזור ולצרוך את הסם, החומר או ההתנהגות הספציפית ללא הפסקה.

הסם פועל על המוח באמצעות כימיקל עצבי הנקרא דופמין (התגמול), שמעורר תחושת עונג עזה. כתוצאה מכך, קיים צורך כפייתי לחוש את תחושת האופוריה זו בצורה מתמדת. הסם שבתחילה יעיל ביותר בהפעלת מערכת התגמול של המוח עם הזמן הופך לפחות ופחות "יעיל", עולה צורך בשימוש בכמויות גדולות יותר יותר וכך מתפתחת 'סבילות'.

 

אי אפשר להפסיק ללא עזרה

ככל שהזמן עובר ובקצב שונה לכל אדם, המוח מתרגל לרמות גבוהות של דופמין, וברגע זה יתכן שיהיה צורך בצריכה גבוהה יותר כדי להשיג את אותה תחושת אופוריה. פעילויות רגילות ושגרתיות, כמו בילוי משפחתי וחברתי או אפילו טיפול עצמי, עשויות לא לספק יותר את אותה תחושת סיפוק כמו בעבר.

עם הזמן, שימוש בסמים יכול לגרום לשינויים בחלקים אחרים של המוח, מה שעלול להשפיע על:

  • היכולת ללמוד
  • שיקול הדעת
  • קבלת החלטות
  • הזיכרון
 

השינויים המוחיים הללו יכולים להוביל להתפתחות התמכרות, שבה אין לך שליטה יותר. מחשבות כמו 'רק עוד פעם אחת' או 'אני לא יכול להפסיק עכשיו' עולות ומפריעות. החוויה של כל אדם שונה, והתגובה לסמים יכולה להיות שונה.

יש אנשים שאוהבים את התחושה בפעם הראשונה שהם מתנסים ורוצים עוד. יש אחרים ששונאים את החוויה ולעולם לא ירצו לנסות שוב.

 

גורמי סיכון להתמכרות לסמים

מובן שלא כל מי שמשתמש בסמים מגיע בסופו של דבר להתמכרות. חלק מהגורמים הבאים עלולים להגדיל את גורמי הסיכון להתמכרות:

 

חשיפה מוקדמת

אם סם מוצג למוח מתפתח, כלומר מוח של ילד, שימוש בסמים יעצור את התפתחות המוח. נטילת סמים כילד עלולה להוביל להתמכרות לסמים בגיל מבוגר.

היסטוריה משפחתית

אם לקרובי משפחה או אחים יש היסטוריית שימוש באלכוהול או סמים, קיים סיכוי גבוה יותר שתהיה לך בעיה דומה. כמו כן, אם יש התמכרות במשפחה, זה עשוי להיות גורם מוביל.

הפרעות נפשיות

אם יש לך נטייה לחרדה או דיכאון (או שניהם) או קושי להתרכז, יש לך סיכוי גבוה יותר לפתח התמכרות, ואתה עלול לנסות סמים כדי להרגיש טוב יותר. היסטוריה של טראומה היא גם גורם בסיכון גבוה יותר לפתח התמכרות.

גורמים סביבתיים

אם גדלת בעוני ובמצוקה או באזורים שבהם סמים נגישים בקלות, יש לך סיכוי גבוה יותר לפתח התמכרות. לחץ חברתי גם יכול להגביר את הסיכון להתמכרות.

 

סוגי התמכרות

ישנם סוגים רבים של התמכרות, אך לכולם יש מאפיינים משותפים. התמכרות היא מחלה כרונית חוזרת, המאופיינת בהתנהגות כפייתית לחיפוש אחר סמים או התנהגויות כפייתיות אחרות, שמפריעות לתפקוד תקין.

ניתן לחלק התמכרויות לשתי קטגוריות רחבות: התמכרות לחומרים והתמכרות התנהגותית. התמכרות לחומרים מתייחסת להתמכרות לסמים או אלכוהול, בעוד התמכרות התנהגותית מתייחסת לעיסוק כפייתית בפעילויות מסוימות גם אם הן מזיקות.

סוגי ההתמכרות הנפוצים ביותר כוללים:

  • התמכרות לאלכוהול
  • התמכרות לסמים
  • התמכרות להימורים
  • התמכרות למין

אלה רק חלק מהסוגים הנפוצים ביותר של התמכרות. ישנן התמכרויות רבות אחרות כגון, התמכרות לאוכל, התמכרות לקניות והתמכרות למשחקי מחשב.

 

התמכרות לאלכוהול

התמכרות לאלכוהול היא בעיה חמורה שיכולה להשפיע באופן משמעותי על כל היבט בחייו של אדם. כאשר אתה סובל מהתמכרות לאלכוהול, יש לך סיכון מוגבר לבעיות בריאותיות כמו נזק לכבד ומחלות לב, וכן קשיים כלכליים, בעיות במערכות יחסים ואובדן עבודה. התמכרות זו עלולה להגביר את הסיכון לתאונות ופציעות.

 

התמכרות לסמים

התמכרות לסמים היא בעיה חמורה שיכולה להיות לה השפעות מזיקות על הבריאות והרווחה שלך. שימוש לרעה בסמים מתרחש כאשר אנשים נוטלים סמים מסיבות לא רפואיות, כמו להתמסטל או להתמודד עם בעיות. שימוש לרעה בסמים עלול להוביל להתמכרות ובתרחיש הגרוע ביותר, למנת יתר ומוות. ככל שתקבל עזרה מהר יותר להתמודדות עם התמכרות לסמים, כך יהיה ניתן לטפל בהתמכרות בצורה יעילה יותר.

 

התמכרות להימורים

התמכרות להימורים היא בעיה חמורה שיכולה להיות לה השפעה שלילית על החיים שלך ועל הסובבים אותך. ההתמכרות מתבטאת בצורך בלתי נשלט להמר, ללא קשר להשלכות השליליות שעלולות להתרחש.

התמכרות להימורים היא בעיה הולכת וגוברת, במיוחד עם גישה קלה לאשראי ושכיחות אתרי הימורים אונליין. בהימורים, אנשים יכולים בקלות להיכנס לחובות ובעיות כלכליות עלולות לצאת מכלל שליטה, ולהוביל להידרדרות במערכות יחסים ובעיות נפשית.

 

התמכרות למין

המונח התמכרות למין מעלה לעיתים קרובות אסוציאציה של גבר שאינו מסוגל לשלוט בדחפיו, מחשבותיו או התנהגותו המינית. עם זאת, התמכרות למין יכולה להשפיע על כל אחד, ללא קשר למגדר או לנטייה מינית.

התסמינים יכולים להשתנות מאדם לאדם, אבל בדרך כלל כוללים חוסר יכולת לשלוט בהתנהגות המינית, אובססיה מחשבתית או פנטזיות מיניות ומעורבות בפעילויות מיניות מסוכנות או מסכנות.

אף על פי שאין תוכנית טיפול אחת שמתאימה לכולם, טיפול וייעוץ יכולים לעזור בטיפול בבעיות העומדות בבסיס והקניית מיומנויות וכלים להתמודדות.

עם זאת, American Psychiatric Association בגרסה האחרונה של 'Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders' אינם מגדירים התמכרות למין, התמכרות לעבודה או התמכרות לטכנולוגיה בתור התמכרויות.

 

4 השלבים של התמכרות

 

רוב האנשים שמפתחים התמכרות עוברים ארבעה שלבים. מהפעם הראשונה שהם משתמשים ועד הנקודה שבה הם אינם שולטים בשימוש. ההתמכרות עוברת את השלבים הבאים:

 

נסיון

השלב שבו אנשים מנסים לראשונה חומר או התנהגות מסוימת. זה יכול להיות מסקרנות, לחץ חברתי או שעמום. עבור חלק מהאנשים, שלב זה נשכח במהרה. אבל עבור אחרים, שלב זה מתחיל דפוס שמוביל להתמכרות.

 

שימוש סדיר

בשלב זה, אנשים מתחילים להשתמש בחומר או להתנהג בצורה מסוימת באופן סדיר יותר. הם עשויים להתחיל להרגיש שהם צריכים את זה כדי להתמודד עם חיי היומיום. הם עלולים להחסיר ימי עבודה או לימודים בגלל השימוש או ההתנהגות. והם עשויים להתחיל להזניח היבטים חשובים אחרים בחייהם.

 

שימוש לרעה

זה השלב שבו אנשים מתחילים לאבד שליטה על השימוש בחומר או בהתנהגות. הם עלולים להתחיל לקחת סיכונים כדי להשיג את החומר או להיות מעורבים בהתנהגות. לדוגמה, הם עלולים לפשל בעבודה או בלימודים, לנהוג תחת השפעה, או להיכנס למצבים מסוכנים.

 

התמכרות

זו הנקודה שבה כבר אין יכולת שליטה בשימוש בחומר או בהתנהגות. המכור עשוי להמשיך להשתמש למרות תוצאות שליליות כמו אובדן עבודה, בעיות כלכליות או בעיות במערכות יחסים. הוא גם עלול להתחיל לחוות תסמיני גמילה בניסיון להפסיק להשתמש בחומר או בשינוי התנהגות. תסמיני גמילה יכולים להיות בחילה, הזעה, רעד וחרדה.

לא צריך להגיע לתחתית

ישנה גישה שטוענת שאנשים צריכים להגיע לתחתית בהתמכרות לפני שהם מבקשים עזרה.

זה לא תמיד נכון, למה אנשים מסכנים הכל עד שהם מגיעים לתחתית לפני שהם מודים בתבוסה? חלק מהאנשים אף פעם לא מחלימים אם הם לא מסוגלים להיות כנים עם עצמם.

לכן, חשוב להבין מה באמת עובר על האדם.

אם הגעת לשלב בו אתה מחפש אפשרויות לטיפול בהתמכרות באינטרנט, בוא נברר אם אתה עומד בקריטריונים לקבלת עזרה על ידי מענה כנה על השאלות הבאות:

  1. האם אתה צריך לשתות יותר, להשתמש יותר או לבצע התנהגות מסוימת בתדירות גבוהה יותר כדי להשיג את אותה התחושה או האפקט?
  2. האם אתה צריך להמשיך להשתמש בחומר (או בהתנהגות) כדי לעצור תסמיני גמילה?
  3. האם אתה משתמש בחומר בכמויות גדולות יותר או לתקופה ארוכה יותר ממה שהתכוונת?
  4. האם ניסית שוב ושוב להפחית או לשלוט בשימוש בחומר או בהתנהגות ונכשלת?
  5. האם שמת לב שאתה מקדיש הרבה זמן במאמץ להשיג את החומר, להשתמש בחומר או להתאושש מההשפעות שלו? אותו הדבר לגבי התנהגות.
  6. האם הזנחת או צמצמת פעילויות חברתיות, תעסוקתיות או פנאי בגלל השימוש שלך בחומר?
  7. האם אתה מתעלם מבני משפחה במהלך חגים או אירועים מיוחדים?
  8. האם אתה מתחמק ממסיבות עבודה או אירועים חברתיים בגלל השימוש שלך בחומר?
  9. האם אתה ממשיך בשימוש בחומר או בהתנהגות למרות שאתה יודע שיש לך בעיה?

אם ענית בחיוב על שתי השאלות הראשונות, אתה בהחלט זקוק לעזרה.

 

אם ענית בחיוב על שלוש שאלות מתוך תשע, אתה בהחלט זקוק לעזרה

מירקלס אסיה כאן כדי לתמוך בך ולספק לך עזרה בתהליך הגמילה המורכב ולתמוך בך בהחלמה ארוכת טווח. טיפול במרכז הגמילה שלנו בתאילנד יכולה להיות האפשרות הטובה ביותר עבורך ויכול לספק לך שירות בעל ערך עצום לפני הידרדרות ואיבוד שליטה. אנחנו ממליצים לא לחכות לרגע בו תגיע לתחתית.

אתה מוזמן להשתמש באפשרויות המוצגות בעמוד זה כדי ליצור קשר עם צוות מומחי ההתמכרות שלנו לשיחת הערכה חינמית וחסויה לחלוטין על המצב האישי שלך.

מידע נוסף שעלול לעניין אותך:

מוכנים לחוות את ההבדל ב-Miracles Asia?

צוות המומחים שלנו להתמכרויות יסייעו לכם לקבל את העזרה שאתם צריכים. התקשרו אלינו עוד היום, או השאירו את פרטיכם על מנת להתחיל את המסע אל גמילה מוצלחת.

לבירורים ומידע

עלוני מידע - מירקלס אסיה

שלחו פרטי התקשרות
לשיחת ייעוץ חינם!

למחירים ועוד פרטים הזינו את פרטי הקשר שלכם וניצור עמכם קשר לשיחת ייעוץ חינם עם איש מקצוע המומחה בתחום ההתמכרויות.