משפחות של מכורים – תפקיד המשפחה והסביבה בחייו של המכור/ה

משפחות של מכורים – תפקיד המשפחה והסביבה בחייו של המכור/ה
משפחות של מכורים – תפקיד המשפחה והסביבה בחייו של המכור/ה

75% מהנגמלים מעידים שהסיבה העיקרית שהם פנו לטיפול הייתה הדחיפה של המשפחה שלהם. איך תבינו שבן משפחה או אדם אהוב מכור לסמים, לאלכוהול, להימורים או לכל התמכרות אחרת? איך תוכלו לעזור לו? על שאלות אלו ועוד נענה במדריך הבא

משפחות של מכורים

אם יש דבר שחשוב להבין לגבי התמכרות (כל התמכרות – התמכרות להימורים, התמכרות לסמים, התמכרות לאלכוהול וכו'), זה שהיא לא משפיעה רק על האדם המכור אלא גם על כל הסביבה שלו ובמיוחד על משפחה מקרבה ראשונה – הורים, בנות או בני זוג, ילדים, אחים ואחיות. ביחד עם זאת, חשוב לדעת כי לכם, המשפחה הקרובה של המכור, יש יכולת להשפיע ומה שתבחרו לעשות (או לא לעשות) יהיה בעל הכרעה קריטית עבורו, לרעה או לטובה – המשפחה והסביבה הקרובה יכולה לגרום להתמכרות להתדרדר מחד או לעזור למכור לצאת ממעגל ההתמכרות מאידך.

אנחנו במירקלס אסיה מבינים עד כמה ההתמכרות השפיעה עליכם, בני המשפחה הקרובים, ועד כמה לא פשוט להתמודד איתה. לכן, חשוב לנו שתדעו שהרבה פעמים הכוח בידיים שלכם, אפילו שזה מרגיש כאילו הכל יצא משליטה. אנחנו קוראים לכם לעצור את כדור השלג ולעזור למכור להתמודד עם ההתמכרות ובתקווה גם להתחיל חיים חדשים.

75% מהמכורים העידו,

שהסיבה העיקרית בגינה הם פנו לטיפול הייתה

המשפחה שלהם

McGrady, 2006

מחקרים נוספים (Perzel & Lemon, 1979; Vaillant, 1995) הראו, כי בניגוד לתפיסה הרווחת או האינטואיטיבית, דווקא מכורים שומרים על קשר חזק יותר עם משפחותיהם לעומת אנשים שאינם מכורים. במחקרים אלו נשאלו אנשים מכורים ולא מכורים על אופי הקשר עם משפחותיהם בעוד שרק 9% מהאנשים הלא מכורים נהגו להתקשר למשפחה באופן יומיומי, לעומתם 57-80% מהמכורים (במדינות שונות) נהגו לקיים קשר יומיומי עם משפחותיהם.

אז את העובדה שיש לכם תפקיד חשוב ומכריע ביססנו, ואם אתם קוראים את השורות הללו כנראה שהאדם הקרוב אליכם מכור, אבל בואו נבין ביחד האם הוא אכן מכור ומה לעשות כדי לעזור לו.

משפחות של מכורים

מה הסימנים שמישהו אהוב לכם מכור?

הדבר הראשון שצריך לעשות, כדי לצאת לדרך, הוא להכיר שקיימת התמכרות, אך איך תוכלו לדעת אם אכן קיימת התמכרות?

 

סימנים שעלולים להצביע שאדם מכור:

כל שינוי קיצוני או מוזר שאין לו הסבר ונראה כאילו הוא "צץ משום מקום" ובמיוחד אם הסימנים הולכים וגדלים בעוצמה ובתדירות עלולים להצביע כי קיימת התמכרות. לדוגמא:

  • הסתרה, שקרים וסודות

אתם חושדים שהוא מסתיר משהו? תפסתם אותו משקר לגבי איפה היה? יש חיובים לא ברורים בכרטיס אשראי? הוא מסתבך בתוך שקרים של עצמו? הוא חוזר בשעות מוזרות הביתה בלי הסבר הגיוני למקום הימצאו?

  • מערכת היחסים עולה על שרטון

אם אופי מערכת היחסים משתנה לרעה ללא הסבר הגיוני.

  • מצבי רוח

מצבי רוח משתנים בקיצוניות של רכבת הרים – שמחה קיצונית ואז דאון תהומי, עצבנות, הזנחה עצמית, לחץ וחרדה, התבודדות או כל שינוי התנהגותי שאין לו הסבר אחר.

  • תסמינים פיזיים

התמכרויות שונות עלולות לגרום גם לתסמינים פיזיים כמו: עיניים אדומות, משיכות באף, רעידות, ירידה או עלייה במשקל ועוד.

  • בעיות כספיות

התמכרויות, לרוב, כרוכות גם בהוצאות ובד"כ בהוצאות הולכות ומתגברות, בהתאם לאופי הכרוני והפרוגרסיבי של התמכרויות. המכור עלול לקחת כספים מהארנק של ההורים או בת הזוג, למכור חפצים יקרי ערך, להוציא כספים מחשבונות בנק, לקחת הלוואות מפוקפקות ועוד.

  • שינוי בשגרה היומיומית

הוא לא מתעורר לעבודה או ללימודים, מבטל פגישות ברגע האחרון, לא נהנה במפגשים חברתיים או משפחתיים כמו בעבר.

רוצים יותר מידע ופרטים על תהליך הטיפול במירקלס אסיה?

השאירו כאן פרטים ונציג ישראלי יחזור אליכם עם כל המידע שאתם צריכים לדעת על טיפול במרכז היוקרתי בתאילנד לטיפול בהתמכרויות "מירקלס אסיה"

אבחון עצמי

אופציה נוספת היא להפנות את המכור לשאלון CAGE, שפותח ע"י פרופסורJohn A. Ewing לאבחון עצמי להתמכרות (במקור לאלכוהול):

C =Cut down  הפחתה / A = Annoyed כעס / G = Guilty אשמה / E = Eye opener התעוררות

  • הפחתה: האם אי פעם הרגשת צורך או ניסית להפחית את השימוש בחומרים?
  • כעס: האם אנשים אחרים מתחו ביקורת על ההתנהגות שלך וזה הכעיס אותך?
  • אשמה: האם אי פעם הרגשת אשמה בגלל השימוש בחומרים?
  • התעוררות: האם אתה מרגיש צורך להשתמש מיד או סמוך לזמן ההתעוררות?

במידה ו-2 תשובות או יותר היו לחיוב, סבירות גבוהה שקיימת התמכרות.

קבוצת תמיכה למשפחות של מכורים

 

מה תפקיד המשפחה בחייו של מכור?

את תפקיד המשפחה בחייו של מכור ניתן לחלק לשלושה חלקים: לפני הטיפול, בזמן הטיפול ואחרי הטיפול.

  • לפני הטיפול – בזמן שימוש פעיל

זוכרים ש-75% מהמכורים העידו שהמשפחה הייתה הגורם העיקרי בפנייה לטיפול? זה התפקיד שלכם! בזמן שימוש פעיל תצטרכו לזהות, לשקף ולפעול על מנת להניע את המכור לטיפול.

  • בזמן הטיפול

לאורך הטיפול תצטרכו לתמוך ולעזור למכור לשתף פעולה להשלים את הטיפול. מידת המעורבות שלכם בטיפול עצמו תקבע בהתאם לרצון המכור. בנוסף, תדרש מכם הערכות לחזרה הביתה – הערכות פיזית לוגיסטית וגם רגשית ונפשית.

  • אחרי הטיפול

לאחר הטיפול תצטרכו לעזור לייצר סביבת החלמה בטוחה ולחזק פעולות החלמה, לעודד, לתמוך ברגישות ולהיות מוכנים להתמודדות עם מצבים של הישנות. במידת הצורך, לאחר החזרה מהמרכז ניתן יהיה לקבל גם ליווי מקצועי בארץ.

איך לדבר עם מכור על ההתמכרות?

אנחנו יודעים שאם גיליתם עכשיו שהוא מכור אתם כועסים, וזה בלשון המעטה. מסיבה זו, אנחנו שמחים שאתם כאן קוראים את השורות הללו, כי אם תדברו עם האדם המכור מתוך אותו כעס, שבוער בכם כרגע, כנראה שלא תשיגו את המטרה, ובמקום זה הוא ייכנס לעמדה מתגוננת, יגיב בכעס משל עצמו, יתרחק ובטח שלא ישתף פעולה.

אז מה כן לעשות? תזכרו שהמטרה שלכם היא משותפת, גם אתם וגם הוא רוצים לסיים את ההתמכרות והוא צריך את עזרתכם כדי לעשות את זה. הוא צריך שתושיטו לו יד חומלת, אמפתית, לא שיפוטית, רגועה ויציבה, כדי שהוא יוכל להבין שהוא מכור (אם הוא עוד לא הבין) ולטפל בעצמו. אז תנשמו עמוק, תבינו שהוא לא התמכר מכוונה לעשות לכם רע, תמצאו בפנים את כל האהבה שלכם אליו, תבינו שהוא צריך אתכם!

לסיכום, למה המשפחה כ"כ חשובה בחייו של המכור?

  • עזרת משפחה מגדילה משמעותית את הסיכוי שהמכור יפנה לעזרה
  • התמיכה של המשפחה חשובה לכל השלבים בחייו של המכור: לפני הטיפול, תוך כדי הטיפול ואחרי הטיפול
  • התמכרות, בדומה למחלות נפש, היא מחלה משפחתית, לכן כמו שהמשפחה סופגת את ההשלכות של ההתמכרות כך היא גם מרוויחה מגמילה מוצלחת

אנחנו כאן בשבילכם!

פנו עוד היום לקבלת ייעוץ ראשוני – מירקלס אסיה >>

מידע נוסף שמומלץ עבורכם:

מוכנים לחוות את ההבדל ב-Miracles Asia?

צוות המומחים שלנו להתמכרויות יסייעו לכם לקבל את העזרה שאתם צריכים. התקשרו אלינו עוד היום, או השאירו את פרטיכם על מנת להתחיל את המסע אל גמילה מוצלחת.

לבירורים ומידע

עלוני מידע - מירקלס אסיה

שלחו פרטי התקשרות
לשיחת ייעוץ חינם!

למחירים ועוד פרטים הזינו את פרטי הקשר שלכם וניצור עמכם קשר לשיחת ייעוץ חינם עם איש מקצוע המומחה בתחום ההתמכרויות.