התמכרות לסמים ממריצים

התמכרות לסמים ממריצים
התמכרות לסמים ממריצים

מכדורים במרשם ועד סמי רחוב, אין לזה גבול

ברחבי העולם, השימוש לרעה בממריצים ממשיך להשפיע על אנשים רבים, כאשר הם מתמודדים עם שימוש לרעה במרשמים חוקיים ובחומרים לא חוקיים. ב-מירקלס אסיה, אנו מציעים לאורחים תוכנית טיפול בהתמכרות לממריצים הממוקדת בתוצאות עם שיעור הצלחה מוכח מאז 2017. 

השימוש לרעה בממריצים הוא בעיה גוברת המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. 

בזמן שחלק מהממריצים הם חוקיים וניתנים במרשם לצרכים רפואיים כדי לטפל במצבים כמו הפרעת קשב וריכוז או נרקולפסיה, אחרים אינם חוקיים וממכרים ביותר, כמו קוקאין שיכול להוביל את האדם להתמכרות קשה וצורך בגמילה.

אפילו חומרים נפוצים כמו קפאין וניקוטין יכולים להפוך למזיקים אם משתמשים בהם לרעה, מכיוון שיש להם אותן תכונות ממכרות כמו ממריצים אחרים.

השימוש לרעה בממריצים יכול להביא להשלכות חמורות – פיזיות, נפשיות וחברתיות – ויכול לגרום לבעיות בריאות ארוכות טווח או אפילו מוות.

על פי נתונים מהסקרים הלאומיים לשימוש בסמים מ-2015 ו-2016, כ-5 מיליון מבוגרים אמריקאים השתמשו לרעה בממריצים במרשם.

למרבה הצער, ב-2021 לבדה, נאמד כי 32,537 אנשים מתו ממנת יתר של מתאמפטמין, ו-1.6 מיליון איש סבלו מהפרעת שימוש במתאמפטמין.

מאמר זה יספק מבט מעמיק על טבע ההתמכרות והשימוש לרעה בממריצים, הממריצים השונים בשימוש, וההשפעות שסוגי ההתמכרות האלה יכולים להביא על האדם.

נדון גם באפשרויות הטיפול הקיימות לאלה המתמודדים עם התמכרות לממריצים.

חשוב לדעת

  • ממריצים פועלים על ידי הגברת רמות הנוירוטרנסמיטרים, הגורמים למצב רוח ואנרגיה מוגברים.
  • שימוש לרעה בממריצים יכול להביא להשלכות פיזיות, נפשיות וחברתיות חמורות.
  • מירקלס אסיה הוא מרכז הטיפול בהתמכרויות המוביל בתאילנד המציע תוכניות גמילה ושיקום בנות 30, 60 או 90 ימים.

מהם סמים ממריצים?

הצעד הראשון להתמודדות עם שימוש לרעה בממריצים הוא הבנת מהם ממריצים. ממריצים באים בהרבה צורות, מתרופות מרשם ועד סמים לא חוקיים. אבל מה שיש להם במשותף הוא שכולם מייצרים אפקט ממריץ על הגוף והנפש בדרגות שונות.

מה זה סם ממריץ?

סמים ממריצים לרוב משמשים כדי לשפר ביצועים קוגניטיביים או לטפל במצבים רפואיים, לכן יש להם מטרה רפואית ברוב המקרים. עם זאת, כאשר הם נלקחים לצרכי פנאי או בכמויות מופרזות, סוג זה של סם פסיכואקטיבי יכול במהירות להוביל להתמכרות או לשימוש לרעה.

ההשפעות של ממריצים הנרכשים ברחוב יכולות להיות בלתי צפויות ומסוכנות. ממריצים הנרכשים ממקורות בלתי חוקיים עלולים להיות מעורבבים עם חומרים אחרים, כמו תחליפים או סמים בעוצמה שונה, מה שיכול להביא להשלכות בריאותיות חמורות עבור המשתמש.

איך סמים ממריצים פועלים?

הפעולה העיקרית של ממריצים היא על מערכת העצבים המרכזית (CNS). ממריצים פועלים על ה-CNS על ידי הגדלת רמות הנוראפינפרין, דופמין, אצטילכולין וסרוטונין במוח.

מוליכים עצביים אלה עוזרים להסדיר מצב רוח, קשב, זיכרון והתנהגות. כאשר אדם לוקח ממריץ כמו קפאין או אמפטמין (אדרל, וויוואנס, ריטלין), זה מגביר את שחרור הנוירוטרנסמיטרים האלה ומעכב את ספיגתם מחדש, מה שמוביל לעלייה באנרגיה וערנות.

סימנים של שימוש לרעה בממריצים יכולים לכלול שינויים פיזיים בגוף, כמו עלייה בקצב הלב ולחץ הדם, הרחבת אישונים והגברת הזעה. חלק מהאנשים עשויים גם לחוות עצבנות או חרדה.

השפעות פיזיות ונפשיות אלה יכולות להיות גם נעימות וגם לא נעימות, בהתאם לאדם ורמת הסבילות שלו לממריצים.

למרבה הצער, לעתים קרובות זה מוביל לשימוש לרעה כאשר אנשים מנסים להגיע לתחושת אופוריה מסוימת על ידי שימוש לרעה בחומרים האלה. ההנעה לחזור על החוויה יכולה לפיכך לגרום להתמכרות.

סמים ממריצים

סוגי סמים ממריצים

סמים ממריצים באים בצורות רבות, מתרופות חוקיות עם מרשם ועד סמים לא חוקיים המיוצרים באופן לא חוקי. עם זאת, יש חפיפה מסוימת; למשל, ה-FDA מסווג אמפטמינים כחומרים מסוג 2 בפקודת הסמים בשל הפוטנציאל הגבוה שלהם להתמכרות ושימוש לרעה.

לכן, למשל, בזמן שאדרל ניתן לשימוש כדי לטפל בהפרעת קשב וריכוז והשמנת יתר, ניתן להתמכר אליו ולהשתמש בו לרעה גם על ידי אלה שיש להם מרשם וגם על ידי אלה שמשיגים אותו באופן לא חוקי.

סמים ממריצים במרשם

תרופות ממריצות במרשם הן תרופות חוקיות שנרשמו על ידי רופא ומשמשות לטיפול במספר מצבים רפואיים, כולל:

הפרעות קשב וריכוז

ממריצים יכולים לעזור לשפר ריכוז, קשב ואימפולסיביות אצל אנשים עם הפרעת קשב וריכוז ADHD.

נרקולפסיה

ממריצים יכולים לעזור להילחם בעייפות יתר במהלך היום שהיא תסמין של נרקולפסיה.

דיכאון

ממריצים לפעמים משמשים כטיפול משלים לדיכאון כאשר תרופות אנטי-דיכאוניות אחרות לא היו יעילות.

השמנת יתר

חלק מהממריצים אושרו לשימוש לטווח קצר כדי לטפל בהשמנת יתר על ידי דיכוי תיאבון והגברת חילוף החומרים.

הממריצים הנפוצים ביותר במרשם כוללים אדרל, ריטלין ודקסדרין. תרופות אלה בדרך כלל נלקחות דרך הפה ונוטות להביא תופעות לוואי מועטות כאשר נלקחות כמתואר.

 

סמים ממריצים לא חוקיים

"סמי רחוב", חומרים לא חוקיים ובלתי מבוקרים שאינם נרשמים על ידי רופא או רוקח. שימוש לרעה בממריצים והתמכרות לסוגים אלה של חומרים לא חוקיים הם תופעה נפוצה, ומכיוון שאין בקרה הם יכולים להיות מסוכנים ואפילו קטלניים.

אפשר להסניף, להזריק או לבלוע ממריצים לא חוקיים והם חזקים יותר ממקביליהם על פי מרשם. ממריצים לא חוקיים נפוצים שמשתמשים בהם לרעה כוללים קוקאין, מת', אקסטזי או אמ-די (MDMA), ו"מלחי אמבט" (קתינונים סינטטיים) כמו מפדרון.

סמים ממריצים ללא מרשם

סביר להניח שנטלת ממריצים ללא מרשם בנקודה מסוימת בחייך. קפאין, לדוגמה, הוא הסם הנפוץ ביותר בעולם וניתן למצוא אותו בקפה, תה, משקאות קלים, משקאות אנרגיה ותוספי תזונה שונים.

ממריץ נוסף נפוץ ללא מרשם הוא ניקוטין שלמרות שהשימוש בו פוחת בארה"ב, עדיין ניתן להשיג אותו בצורה נרחבת בסיגריות ומוצרי עישון.

אדרל (אטנט)

אדרל היא תרופה נפוצה מאוד המשמשת לטיפול בהפרעת קשב וריכוז. היא עוזרת להגביר קשב ולמזער התנהגות אימפולסיבית. אדרל היא שילוב של מלחי אמפטמין המכיל ארבעה סוגים שונים של מלחי אמפטמין: אספרטט מונוהידרט, דקסטרואמפטמין סולפט, דקסטרואמפטמין סקכרט, אמפטמין אספרטט מונוהידרט ואמפטמין סולפט.

למרות שהוכח כטיפול יעיל עבור אנשים עם הפרעת קשב וריכוז, שימוש לרעה באדרל הופך לתופעה נפוצה יותר ויותר בקרב מתבגרים וסטודנטים שאין להם את ההפרעה.

לעיתים קרובות מכנים אותו "סם חכם", הם רואים בו דרך לשפר את הביצועים הקוגניטיביים שלהם בזמן לימודים. למרבה הצער, רבים ממעיטים בהערכה בהשפעות השליליות של שימוש לרעה באדרל, כמו התמכרות ובעיות פסיכולוגיות.

קפאין

קפאין הוא כנראה הממריץ המפורסם ביותר בעולם, ורבים מאיתנו מוצאים קושי לתפקד לפני הקפה בבוקר. קפאין נמצא גם בתה, משקאות קלים, משקאות אנרגיה ושוקולד. כאשר נצרך במתינות, אנו יכולים ליהנות מהשפעותיו החיוביות, כמו ערנות מוגברת ורמות אנרגיה מוגברות.

עם זאת, צריכת יתר של קפאין יכולה לגרום לתגובות שליליות כמו חרדה, חוסר מנוחה, כאבי ראש ונדודי שינה.

עלייה בקצב הלב ורעד הם גם תופעות לוואי נפוצות של יותר מדי קפאין.

קוקאין

קוקאין הוא ממריץ ממכר ביותר המופק מעלי הקוקה. בדרך כלל הוא נשאף, אבל אפשר למהול אותו במים ולהזריק אותו, מה שמייצר אופוריה עזה אך קצרת טווח.

למרבה הצער, בגלל המוניטין שלו כסם מסיבות, קל מאוד לאנשים ליפול למעגל של שימוש לרעה והתמכרות לפני שהם מבינים מה קרה.

בדרך כלל, משתמשים ירגישו אופוריה וביטחון עצמי לאחר נטילת קוקאין. אבל, הרגשה זו של אופוריה מגיעה עם מספר תופעות לוואי לטווח קצר, כמו עלייה בקצב הלב ולחץ הדם, נדודי שינה, עצבנות ופרנויה.

שימוש ממושך הוא מסוכן אפילו יותר, עם סיכון לנזק בריאות, התקף לב, אי-ספיקת לב, שבץ מוחי, תסמינים פסיכולוגיים ומנת יתר.

התמכרות לקוקאין היא בעיה רצינית שיכולה להביא להשפעות מזיקות על הבריאות הפיזית והנפשית.

קראק קוקאין

בנוסף לצורת האבקה של קוקאין, קראק היא גרסה מגובשת וחזקה של קוקאין המייצרת אופוריה עזה וקצרת טווח שגורמת למשתמשים לרצות עוד זמן קצר לאחר שהיא דועכת. ההשפעות השליליות הן בערך אותן כמו קוקאין באבקה, רק מודגשות יותר ומסוכנות הרבה יותר בגלל העוצמה הגבוהה יותר.

קונצרטה

קונצרטה היא תרופה במרשם, ממש כמו אדרל, המשמשת לטיפול בהפרעת קשב וריכוז. ההבדל הוא שהיא באה בצורת שחרור מוארך, כך שהמטופלים צריכים רק מנה אחת ביום במקום לקחת מנות אחדות במשך 24 שעות.

עם זאת, חשוב לדעת שתרופה זו יכולה לגרום להתמכרות, וחשוב לקחת אך ורק כאשר נרשמת על ידי רופא או אנשי מקצוע שיספקו הנחיה על המינון המתאים.

דקסדרין

דקסדרין, הידוע גם כדקסטרואמפטמין, הוא ממריץ נוסף במרשם המשמש בעיקר לטיפול בהפרעת קשב וריכוז ובנרקולפסיה. בשימוש על ידי כוחות אמריקאים במלחמת העולם השנייה, כדי לעזור להם להישאר ערניים בשדה הקרב, כיום הוא נתפס כ'סם חכם' המשמש סטודנטים ועובדי טכנולוגיה כדי להגביר פרודוקטיביות.

עם זאת, כמו רוב הממריצים במרשם, כאשר נלקח ללא פיקוח רפואי, דקסדרין יכול לגרום להתמכרות ולתופעות לוואי שליליות.

גלולות הרזיה

התמכרות לגלולות הרזיה היא תופעה אמיתית, ורבים אינם רואים את הנזק בשימוש בגלולה כדי להוריד כמה קילוגרמים. אבל יש צד שלילי לנטילת סוגים אלה של ממריצים – בעיקר, הפוטנציאל שלהם להתמכרות ותלות אם הם נלקחים לתקופות ממושכות.

למרבה הצער, מגוון תרכובות הנמצאות בגלולות ההרזיה, חלקן בעלות השפעות ממריצות דומות לאמפטמינים.

אקסטזי (MDMA)

MDMA  מייצג את התרכובת 3-4 מתילנדיוקסימתאמפטמין, הידועה יותר בשם אקסטזי או מולי. בשונה מחלק מהסמים האחרים שנידונו כאן, ל-MDMA יש גם השפעות הלוצינוגניות פוטנציאליות, למרות שהוא עדיין מסווג כממריץ.

אקסטזי הוא סם סינתטי שהגיע לתודעה בתרבות הרייבים של שנות ה-80 ונשאר פופולרי כסם חברתי בזכות יכולתו לגרום למשתמש להרגיש מלא אנרגיה ואופורי.

הסכנה הגדולה ביותר בשימוש באקסטזי היא מנת יתר של הסם, שיכולה להוביל לתרדמת ואפילו מוות במקרים קיצוניים. שימוש ארוך טווח באקסטזי עלול לגרום לנזק כבד, איבוד זיכרון וירידה ביכולות קוגניטיביות עם הזמן בגלל הנוירוטוקסיות שנגרמת על ידי המרכיבים הפעילים של הסם.

פלאקה

סם שצבר תהילה שלילית בארצות הברית הוא פלאקה (אלפא-PVP), הידוע גם בשם"הסם זומבים", וקושר למספר אירועים אלימים ומוות. הוא בדרך כלל נמצא כגבישים לבנים או ורודים המתוארים כדומים לחצץ אקווריום.

פלאקה הוא ממריץ עם השפעות דומות לקוקאין ו'מלחי אמבט', רק הרבה יותר חזקות. הוא יכול לייצר אופוריה עזה, עליה בכוח פיזי ויצר מיני מוגבר.

לפלאקה זמן השפעה קצר, כך שההשפעות שלה דועכות מהר, מה שמוביל משתמשים ליטול מינונים תכופים של הסם כדי להמשיך להרגיש את השפעותיו. זה מוביל אנשים למסלול מסוכן שבו הם הופכים מכורים וייתכן שלא יוכלו להפסיק ליטול את הסם גם כשהם רוצים בכך. יש לשם גם תסמיני גמילה קשים מאוד, לכן אם אתה מאמין שאתה או מישהו אחר מכור לפלאקה, חיוני לקבל עזרה ממומחה להתמכרויות מוקדם ככל האפשר.

גת (קאת)

גת הוא צמח ילידי בקרן אפריקה וחצי האי ערב. במדינות מסוימות, כמו סומליה ותימן, גת הוא ממריץ חוקי שבו משתמשים כבר מאות שנים. העלים של הצמח מכילים קתינון, חומר דמוי אמפטמין, ומסורתית נלעסים או מוזגים לתה כדי לייצר אפקט ממריץ.

כשצורכים אותו, זה מגביר ערנות ורמות אנרגיה תוך הפחתת רעב ועייפות. לכן, חקלאים השתמשו בו כדי לעזור להם להישאר ערים במהלך ימי עבודה ארוכים בשדות.

גת הוא חומר לא חוקי בארצות הברית ומסווג כסם מספר 1 בפקודת הסמים בגלל הפוטנציאל שלו לשימוש לרעה. למרות שאינו נפוץ כמו ממריצים לא חוקיים אחרים, ניתן עדיין למצוא אותו בקהילות מסוימות, בדרך כלל בקרב מהגרים ממדינות בהן קאת עדיין חוקי.

שימוש ארוך טווח בגת יכול להוביל לתלות פיזית ופסיכולוגית ולפגוע בגוף ובנפש. ההשפעות הפיזיות כוללות נזק לכבד ולכליות, קצב לב מואץ, לחץ דם גבוה, נדודי שינה, כאבי ראש ובחילות. ההשפעות הפסיכולוגיות עשויות לכלול דיכאון, חרדה, אגרסיביות, פרנויה, הזיות והתנהגות פסיכוטית.

מת' (מתאמפטמין)

מתאמפטמין, הידוע גם בשם מת' או טינה, הוא סם ממריץ חזק בעל פוטנציאל גבוה לשימוש לרעה והתמכרות. מעבדות בלתי חוקיות מייצרות מת' בצורת אבקה וגבישים.

על ידי הוספת טעמים כמו שוקולד ותותים לאבקה, מייצרים קרם – מוצר שמחקה גלידה מבחינת טעם ומושך משתמשים צעירים.

מת' גבישי ממכר ובמיוחד יכול לגרום לרצון עז אחר הסם אפילו לאחר שימוש אחד בלבד. נוהגים לבלוע, להסניף או להזריק את הצורה האבקתית, בזמן שמת' גבישי בדרך כלל מעשנים.

כמו עם סמים אחרים, כמו קוקאין, שמשפיעים על מערכת העצבים המרכזית, משתמשים ירגישו אופוריה עזה, אבל עם מת' הרגשה זו נמשכת הרבה יותר.

השפעות אלה לטווח קצר מגיעות עם השלכות ארוכות טווח פוטנציאלית חמורות, כמו התמכרות, הזיות, אלימות, פרנויה, נזק לאיברים ומוות במקרים הקיצוניים.

משתמשי מת' לעיתים קרובות צורכים את הסם במשך כמה ימים ללא שינה או אוכל כדי להמשיך להרגיש את השפעותיו. זה יכול להוביל לתשישות קיצונית ותת-תזונה, מה שמחליש עוד יותר את מצבם הנפשי השברירי.

גמילה ממת' משתנה מאדם לאדם אבל יכולה להיות מאתגרת, מכיוון שהיא כוללת לעיתים קרובות רצון עז לצרוך את הסם, דיכאון, עייפות וחרדה. התמכרות למת' מהווה סיכון משמעותי לבריאות ורווחת הפרט.

ניקוטין

למרות שניקוטין חוקי לחלוטין, ראינו את האזהרות על אריזות מוצרי הטבק, ושמענו סיפורי אימה על כך שהוא ממכר כמו הרואין. גם עם מוצרים חדשים כמו עישון באידוי או סיגריות אלקטרוניות שטוענים שהם פחות ממכרים, ניקוטין עדיין נותר המרכיב המרכזי ועדיין יכול להיות מזיק ביותר.

ניקוטין מגרה את מערכת התגמול של הגוף ויוצר תחושת עונג אצל המשתמש. הוא גם יכול להגביר ערנות ולשפר תפקוד קוגניטיבי. אבל הוא ממכר ביותר – לעיתים קרובות יותר מאלכוהול או סמים אחרים – וכאשר משתמשים בו לאורך זמן ארוך, הוא יכול להוביל לבעיות בריאות כרוניות כמו מחלות לב וסרטן ריאות.

גמילה קשה, אבל אפשרית עם האסטרטגיה והתמיכה הנכונות.

ריטלין

ריטלין היא אחת התרופות המותגיות (כמו קונצרטה) לטיפול בהפרעת קשב וריכוז ובמקרים מסוימים גם בנרקולפסיה.

למרות שריטלין נחשב בדרך כלל לבטוח עם סיכון נמוך להתמכרות כשנלקח כמרשם על ידי רופא, יש סיכונים פוטנציאליים הקשורים בשימוש ארוך טווח או שימוש לרעה בתרופה.

אם מפסיקים לקחת ריטלין בפתאומיות לאחר שימוש ממושך, עלולים לחוות תסמיני גמילה שיכולים להימשך שבועות או חודשים לאחר מכן.

השפעות שימוש לרעה בממריצים

השפעות לטווח הקצר

השפעות ממריצים לטווח קצר עשויות לכלול:

  • ערנות מוגברת
  • חרדה, עצבנות ומתח
  • איבוד תיאבון וירידה במשקל
  • קצב לב מהיר ועלייה בלחץ דם
  • נדודי שינה, חוסר מנוחה, רעד או עוויתות
  • פרנויה, אשליות, הזיות
  • התנהגות פסיכוטית

השפעות לטווח הארוך

השפעות ממריצים לטווח הארוך עשויות לכלול:

  • תלות בסם המובילה להתמכרות
  • שינויים משמעותיים בכימיה של המוח המביאים לפגיעה בתפקוד הנפשי
  • נזק למערכת הקרדיווסקולרית
  • נזק לאיברים פנימיים
  • מוות

טיפול בהתמכרות לסמים ממריצים

טיפול בהתמכרויות התפתח לאורך השנים עם מגוון אפשרויות, טבעיות ותרופתיות, הזמינות כדי לעזור לאנשים עם התמכרות לממריצים.

יש לציין שאין פתרון אחד לכולם. הטיפול עשוי לכלול תרופות, טיפול התנהגותי או שילוב של שניהם.

ייעוץ וקבוצות תמיכה הם משאבים יקרי ערך כדי לעזור לאנשים לנהל את ההתמכרות שלהם ולבצע שינויי אורח חיים מתמשכים. מגוון גישות הוליסטיות, כמו מדיטציה, יוגה, דיקור ושינוי תזונתי, יכולות גם הן להיות מועילות להחלמה מהתמכרות לממריצים.

לחץ כאן: לקבלת הפרטים המלאים על תוכנית הגמילה שלנו.

לסיכום

אם אתה או מישהו קרוב אליך מתמודד עם התמכרות לממריצים, חיוני שתנקוט פעולה מיידית. עם תוכנית הטיפול ומערכת התמיכה הנכונות, החלמה מלאה מהתמכרות אפשרית.

ב-מירקלס אסיה, מרכז גמילה מסמים ואלכוהול, הממוקם באי טרופי ושליו בפוקט שבתאילנד, אנו יכולים לספק לך את המשאבים והתמיכה שאתה זקוק להם כדי לבצע שינוי.

מרכז מירקלס אסיה, עם שיעור הצלחה של מעל 85% בהתגברות על התמכרויות. אנו מציעים תוכניות גמילה מותאמות אישית המשתמשות בטיפולים מבוססי ראיות כדי לעזור לאורחים שלנו להתגבר על ההתמכרויות שלהם ולבצע שינויים משמעותיים בחייהם. מה שהופך אותנו לשונים הוא ההתחייבות לכל הלקוחות שלנו שממשיכה מעבר לשהות הפיזית אצלנו במרכז – עם קבלת גישה חופשית לכל המפגשים שלנו, בנוסף לזמינות הצוות בכל עת, אתה או יקירך אינכם רק מספר עבורנו.

מידע נוסף שעלול לעניין אותך:

גמילה מסמים ואלכוהול

קריסטל מת' – איך מטפלים?

סמים ממריצים – התמודדות עם התמכרות

סם הדוקטור – mmc – כל הפרטים והשמות

תסמיני גמילה מקוקאין

12 הצעדים לטיפול בהתמכרויות

מוכנים לחוות את ההבדל ב-Miracles Asia?

צוות המומחים שלנו להתמכרויות יסייעו לכם לקבל את העזרה שאתם צריכים. התקשרו אלינו עוד היום, או השאירו את פרטיכם על מנת להתחיל את המסע אל גמילה מוצלחת.

לבירורים ומידע

עלוני מידע - מירקלס אסיה

שלחו פרטי התקשרות
לשיחת ייעוץ חינם!

למחירים ועוד פרטים הזינו את פרטי הקשר שלכם וניצור עמכם קשר לשיחת ייעוץ חינם עם איש מקצוע המומחה בתחום ההתמכרויות.