אילו סוגי התמכרויות קיימים?

אילו סוגי התמכרויות קיימים?
אילו סוגי התמכרויות קיימים?

התמכרויות משפיעות עלינו בדרכים מגוונות, אבל על הכל אפשר להתגבר

התמכרות היא מחלה מורכבת המשפיעה על המוח, היא יכולה לשנות את תהליכי החשיבה והרגשות שלנו, כמו גם את הפעולות שלנו עם חומרים והתנהגות מזיקה. תכנית הגמילה הטיפולית שלנו במרכז מירקלס אסיה, מיועדת להגיע ולטפל בשורש הבעיה שמפעיל את המסלול ההרסני הנוכחי שלך או של יקירך.

ההתמכרות משנה את האופן שבו אתה חושב, מרגיש ופועל. התמכרות יכולה להיות לחומרים כגון סמים או אלכוהול, אך התמכרות אינה מוגבלת רק לחומרים שמעניקים תחושת אופוריה או "היי". יתכן התמכרות להתנהגויות ופעילויות המספקות תחושת עונג, כגון פורנוגרפיה והימורים. אפילו השגיות, כמו זכייה בפרסים או קבלת ציונים גבוהים, יכולות להוות מקור להתמכרות.

הנקודה העיקרית היא שהתמכרות היא מצב מורכב המשנה את האופן שבו המוח פועל ומשנה את ההתנהגות. בנוסף לכך, התמכרות מלווה לעתים קרובות בהפרעות נפשיות אחרות, כגון דיכאון וחרדה. למעשה, מחקרים מראים שיש הפרעות נפשיות מסוימות שמזינות את ההתמכרות, כגון לחץ כרוני.

הבעיה עם התמכרות, ללא קשר לסוג ההתמכרות, היא שהיא יכולה לגרום לבעיות שונות ומגוונות. התמכרות יכולה להשפיע על מערכת היחסים, להקשות על בעיות כלכליות, ואף להביא לבעיות משפטיות והתנגשויות עם החוק.

בנוסף, התמכרות יכולה לגרום לבעיות פיזיות, כגון סיכון מוגבר למחלות לב, שבץ מוחי וסרטן. במילים אחרות, מדובר במחלה מורכבת שמצריכה טיפול הולם.

מידע חשוב

  • קיימים שני סוגים עיקריים של התמכרות: חומרים (כגון: סמים, אלכוהול) והתנהגותיות (כגון: הימורים, פורנוגרפיה).
  • התמכרות יכולה להיגרם מגורמים שונים כגון גנטיקה, סביבה, טראומה והפרעות נפשיות כמו לחץ כרוני, דיכאון וחרדה.
  • זיהוי סימני התמכרות ופנייה לטיפול מתאים הם צעדים חשובים לקראת החלמה מוצלחת.
 

סוגי התמכרות

קיימים סוגים רבים של התמכרות, אך רובם משתייכים לאחת משתי קטגוריות, התמכרות לחומרים והתמכרות התנהגותית. מידע מפורט על סוגי ההתמכרויות:

התמכרות לחומרים

התמכרות לחומרים או הפרעת שימוש בחומרים היא מצב שבו הגוף הופך לתלותי בחומר ממכר.

ההסתגלות גורמת לתשוקה עזה לחומר ורצון חזק להמשיך להשתמש בו. בנוסף להסתגלות הגוף, התמכרות פיזית כוללת גם שינויים בכימיה של המוח שיכולים לגרום לתסמיני גמילה כאשר מכור מנסה מפסיק להשתמש בחומר.

ההתמכרויות הפיזיות הנפוצות ביותר כוללות:

התמכרות לסמים

התמכרות לקוקאין, דוקטור/ממסי (MMC3), קריסטל מת' או סמים לא חוקיים אחרים כמו קנאביס. או התמכרות לתרופות מרשם כמו ריטלין, אטנט, בנזודיאזפינים, אוקסיקונטין, ליריקה, טרמדול, ויקודין או אחרות.

התמכרות לאלכוהול

בין אם מדובר בבירה, משקאות חריפים או יין. בדרך כלל, ההתמכרות כרוכה בשתייה של כמויות גדולות של אלכוהול באופן קבוע לאורך תקופה ארוכה.

 

סיבות לשימוש לרעה בחומרים

ישנן סיבות רבות לשימוש לרעה בחומרים, למשל:

הרצון לברוח מבעיות

אנשים הסובלים מהתמכרות עשויים להשתמש בחומרים ממכרים כדי לברוח מבעיות כגון עבודה או / ובעיות קשורות לבית, בעיות בריאות ובעיות כלכליות.

היסטוריה משפחתית של התמכרות

כאשר יש לאדם קרוב משפחה המתמודד עם התמכרות, קיימת סבירות גבוהה שהוא גם יהפוך למכור.

לחץ חברתי

ייתכן כי יש לאנשים חברים המכורים לחומרים, והם עשויים להרגיש לחץ חברתי להשתמש גם בחומרים.

הרצון לבלות

יש אנשים שמחפשים להירגע ולהשתחרר, והם חושבים כי השימוש בסמים או באלכוהול יעזור להם להשיג זאת.

גנטיקה

קיימים אנשים שמקבלים בתורשה גנים עם נטיית יתר להתמכרות.

סביבה

אנשים החיים בסביבה בה השימוש בסמים או באלכוהול נפוץ, נוטים יותר להתמכר.

גורמים ביולוגיים

יתכן כי לאנשים מסוימים יש כימיה חריגה במוח שעשויה להוביל להשתוקקות לחומרים ולפתח נטייה להתמכרות.

טראומה

היסטוריה של טראומה, כגון התעללות או הזנחה, יכולה להוביל להתמכרות.

בעיות בריאות הנפש

אנשים עם לחץ כרוני, דיכאון או חרדה יכולים להיות יותר נוטים לפתח התמכרויות. המצב הזה נקרא בדרך כלל אבחנה כפולה ויכול להיות הסיבה העיקרית לכך שאנשים מכורים ממשיכים במעגל ההתמכרות, מאחר שהסיבה העומדת בבסיס או הגורם העיקרי לבעיה אינם מאובחנים או מטופלים כראוי.

 

5 הסימנים העיקריים להתמכרות לחומרים

הסימנים והתסמינים של התמכרות לחומרים יכולים להשתנות מאדם לאדם, בהתאם לסוג החומר. באופן כללי, רוב האנשים המכורים נאבקים בתסמינים הבאים:

  • תשוקה לחומר (בין אם זה אלכוהול, קוקאין או תרופות מרשם).
  • שינויים במצב הרוח ובהתנהגויות כאשר הם מנסים להפסיק להשתמש בחומר.
  • רצון להשתמש בכמויות הולכות וגדלות של החומר הממכר על מנת להגיע 'לתחושת היי'.
  • בעיות תפקוד בעבודה, בבית או בלימודים בגלל השימוש בחומר.
  • המשך השימוש בחומר למרות ההשלכות השליליות, תוך אי יכולת או תחושת בושה לבקש עזרה ממשפחה או חברים.

 

 

התמכרות התנהגותית

התמכרות פסיכולוגית, הידועה גם כהתמכרות התנהגותית, היא מצב שבו אדם מפתח יחס בלתי בריא עם התנהגות או פעילות.

ייתכן שההתנהגות נחשבת לנורמלית על ידי החברה, אבל עבור הפרט היא הופכת לכפייתית וקשה להפסקה ויכולה להפריע לתפקוד היומיומי ולגרום לנזק.

דוגמאות להתמכרויות התנהגותיות נפוצות:

  • התמכרות להימורים
  • התמכרות לפורנוגרפיה
  • התמכרות למין
  • התמכרות לאוכל
  • התמכרות לאינטרנט
  • התמכרות לקניות
  • התמכרות לעבודה
  • התמכרות למשחקי מחשב

סוגים אלה מזיקים באותה מידה כמו התמכרויות לחומרים, אבל לעתים קרובות קשים יותר לזיהוי מכיוון שהם חלק מהחיים היומיומיים של הפרט.

התמכרות פסיכולוגית שונה מהתמכרות פיזית בכך שהיא אינה גורמת לתסמיני גמילה פיזיים כאשר מפסיקים את ההתנהגות או הפעילות. עם זאת, התמכרות פסיכולוגית יכולה להיות חזקה באותה מידה כמו התמכרות לחומרים ואף קשה יותר להתגבר עליה.

 

5 הסיבות העיקריות להתמכרות התנהגותיות

אנשים עם הפרעות שליטה בדחפים ((ICD נוטים יותר לחוות התמכרויות התנהגותיות. הסיבה לכך היא יש להם קושי בויסות דחפים והם אינם מסוגלים להסדיר את התנהגותם.

בנוסף, הם נוטים יותר לסבול מהפרעות קיימות שיכולות להוביל להתמכרויות התנהגותיות, כולל הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD).

זה לא אומר שרק אנשים עם הפרעות אלה נוטים לפתח התמכרויות התנהגותיות. ישנן סיבות נוספות להתמכרות התנהגותית כגון:

  • היסטוריה משפחתית של התמכרויות התנהגותיות.
  • אירוע או סדרת אירועים טראומטיים.
  • הפרעה נפשית כגון דיכאון או חרדה.
  • אירוע מלחיץ בחיים או שינוי משמעותי, כגון אובדן עבודה.
  • בעיות משפחתיות, כמו גירושין או מוות של קרוב משפחה.

רוב האנשים יכולים לפתח התמכרות התנהגותית אם הם מבצעים את ההתנהגות לאורך זמן ובתדירות גבוהה. בנוסף, אנשים עם הפרעות שליטה בדחפים (ICD) נוטים לפתח גם התמכרות לחומרים, כגון שימוש בסמים.

 

סימנים ותסמינים של התמכרות התנהגותית

התמכרות התנהגותית יכולה להיות קשה לאבחון מכיוון שההתנהגות אינה גורמת לתסמינים פיזיים כמו סוגי התמכרות אחרים. ייתכן אפילו שלא תבחין שיש לך התמכרות עד שמישהו חיצוני יצביע על כך או שתחווה השלכות שליליות מההתנהגות.

עם זאת, יש כמה סימנים ותסמינים שעשויים להצביע על התמכרות התנהגותית:

  1. אתה מבצע את הפעילות באופן כפייתי, למרות שהדבר גורם לבעיות בחייך (כמו אי הגעה לעבודה או ללימודים).
  2. אתה מרגיש שמצבי הרוח שלך תלויים בביצוע או אי ביצוע הפעילות.
  3. אתה חש דחף עז לבצע את הפעילות כאשר אתה מנסה להפסיק לעשות אותה.
  4. אתה חווה תסמיני גמילה כאשר אתה מנסה להפסיק את הפעילות, כגון עצבנות.
  5. אתה משתמש בפעילות כדרך להתמודד עם לחץ או רגשות שליליים, כגון בדידות או שעמום.
  6. אתה מאבד עניין בפעילויות אחרות שהיו חשובות לך בעבר.

 

 

טיפול בהתמכרות התנהגותית

הטיפול בהתמכרות יכול לכלול שילוב של טיפולים שונים, בהתאם לחומרת ההתמכרות. ייתכן שאנשים מסוימים יזדקקו לטיפול מתמשך, במיוחד אלה שחוו התדרדרויות רבות ומתמודדים עם התמכרות קשה.

טיפול בהתמכרות לחומרים נועד לעזור לאנשים לטפל בגורמים העומדים בבסיס התמכרותם, וכן להפחית את חומרת התסמינים שלהם. אותו הדבר חל על התמכרויות התנהגותיות כמו גניבה כפייתית, הימורים והתמכרות למין. אם אדם אינו מסוגל להפסיק את ההתנהגותו הממכרת בכוחות עצמו, ייתכן שהוא זקוק לטיפול שיעזור לו להיגמל.

הטיפול בהתמכרות מבוסס לפי צרכיו ומצבו האישי של האדם.

 

קיימות מגוון אפשרויות טיפול בהתמכרויות:

טיפול תרופתי

טיפול תרופתי נפוץ לטיפול בהתמכרות לחומרים, כגון אלכוהול, קוקאין והרואין, כולל שילוב של תרופות שונות, בהתאם לסוג ההתמכרות. תרופות פופולריות המשמשות לטיפול בהתמכרות כוללות:

נלטרקסון (שם מסחרי ויויטרול)

תרופה החוסמת את השפעות האופיואידים במוח. בדרך כלל נרשמת כחלק מתוכנית לגמילה מאלכוהול וטיפול כוללני למכורים להרואין או משככי כאבים אופיואידים במרשם שעברו גמילה.

בופרנורפין (שם מסחרי סובוטקס וסובוקסון)

תרופה לטיפול בהתמכרות לתרופות וסמים מקבוצת האופיואידים משמשת במקום מתדון מכיוון שיש לה תופעות לוואי קלות יותר ואינה דורשת מתן יומיומי במרפאה.

 

אקמפרוסט (שם מסחרי קמפרל)

תרופה המסייעת להפחתת תשוקות ומניעת נסיגה אצל אנשים עם תלות באלכוהול. הטיפול ניתן בדרך כלל בשילוב עם פסיכותרפיה או קבוצות תמיכה, כגון 'אלכוהולים אנונימיים'.

 

ורניקלין (שם מסחרי צ'מפיקס)

תרופה המסייעת להיגמל מעישון. התרופה נקשרת לקולטני הניקוטין במוח ובכך מפחיתה הן את התשוקה לעשן סיגריות והן את תסמיני הגמילה מניקוטין.

כשמדובר בטיפול תרופתי בהתמכרויות התנהגותיות, מאחר שמדובר בהתנהגות כפייתית, לא ידוע על תרופות ידועות שיכולות להתמודד ישירות עם ההתמכרות עצמה. עם זאת, אם ההתמכרות ההתנהגותית נגרמת על ידי דיכאון או חרדה, רופא עשוי להמליץ על תרופות מסוימות לטיפול בבעיה ספציפית.

 

טיפול התנהגותי

טיפול התנהגותי הוא בדרך כלל הטיפול המועדף בהתמכרויות התנהגותיות. הטיפול כרוך בעבודה עם מטפל שיעזור להבין את הסוגיות העומדות בבסיס ההתמכרות.

טיפול התנהגותי הוא מרכיב חשוב בשיעורי פסיכואדוקציה הנכללים בתוכנית מרכז מירקלס אסיה המוביל בתחום בריאות הנפש בתאילנד.

הטיפול כולל טכניקות כמו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT). זוהי צורה של פסיכותרפיה המתמקדת בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות על ידי שינוי האופן בו אתה חושב על עצמך ומצבך.

הטיפול נועד לעזור לך לזהות ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים העשויים לתרום להתמכרות. הטיפול גם עוזר לפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות כדי שתוכל לנהל ביעילות מצבי לחץ, חרדה, דיכאון ובעיות בריאות נפש אחרות.

 

טיפול התנהגותי יעיל בשילוב CBT, טיפול קבוצתי, קבוצות עזרה עצמית וטיפול משפחתי, והוא עשוי לכלול:

הבניה קוגניטיבית

תהליך באמצעותו המטופל יכול לזהות ולשנות עיוותי חשיבה כדי לשפר את מצב הרוח ולהפחית לחץ. לדוגמה, אם אתה מרגיש ששום דבר לא יהיה תקין שוב בחייך בגלל ההתמכרות, טיפול זה יכול לעזור לך לזהות את המחשבות הבלתי רציונליות הגורמות לתחושה זו ולהחליפן בחיוביות יותר.

 

הרפיה

ישנן טכניקות הרפיה שונות שיכולות לעזור לנהל את רמות הלחץ ולהפחית חרדה. הטכניקות כוללות מדיטציה, תרגילי נשימה עמוקה, אמבטיות ומקלחות חמות, שימוש בדמיון מודרך להרגעה ברגעי לחץ ועוד.

 

פתרון בעיות

הליך זיהוי בעיות בחיים ומציאת פתרונות לכל בעיה. לדוגמה, אם יש לך בעיה עם שתייה מופרזת ואכילה כאשר אתה נמצא במצב לחץ, טיפול זה יכול לעזור לך לזהות מה מלחיץ אותך ולמצוא דרכים חלופיות להתמודד עם אותם רגשות.

 

טיפול יום (אמבולטורי)

טיפול יום מיועד לאנשים שאינם זקוקים לתוכנית טיפול אשפוזית אינטנסיבית. הטיפול מאפשר למטופל להמשיך בחיי היומיום שלו תוך קבלת הטיפול הנחוץ.

הטיפול מתאים לאנשים שיש להם התמכרות לאלכוהול אבל אינם זקוקים לגמילה רפואית וטיפול בהפרעות נלוות אחרות. או מטופלים המתמודדים עם התמכרות קלה ורוצים להמשיך לגור בבית תוך קבלת טיפול. זו גם אפשרות טיפול טובה לאלה שאינם יכולים להרשות לעצמם לעבור טיפול אינטנסיבי.

טיפול יום מציע מהיתרונות הרבים של תוכניות אשפוז, כולל גישה לטיפול נפשי ולטיפול רפואי. ייתכן שהטיפול יכלול גם קבוצות או סדנאות שעוזרות ללמוד מיומנויות התמודדות חדשות על מנת להישאר מפוכחים או נקיים מסמים.

בנוסף, ייתכן שחלק מהתוכניות יציעו תזונה, מדיטציה או שיעורי יוגה כדי לעזור להתמודד עם לחץ ולהתגבר על תשוקות לאלכוהול או אוכל. טיפול חוץ כרוך בפגישה עם מטפל בזמן ובמקום קבוע פעם או פעמיים בשבוע, בהתאם לתוכנית הטיפול.

 

טיפול כוללני (אשפוז)

טיפול כוללני או אשפוז הוא כאשר המטופל גר במוסד גמילה. זו יכולה להיות אפשרות יעילה אם המטופל ניסה בעבר צורות אחרות של טיפול והן לא עבדו, או אם הוא זקוק לטיפול אינטנסיבי יותר מזה שטיפול יום או טיפול פרטני מספקים.

אשפוז מועיל מכיוון שהוא מאפשר למטופל להתמקד בהחלמתו עם הסחת דעת מינימלית. המטופל רחוק מהבית, מהעבודה ומאחריות אחרת שעלולה לגרום לו לחזור להרגלים ישנים.

מקום האשפוז מציע גם סביבה מבוקרת שבה המטופל יכול להתמקד בהחלמה. יש תוכניות, שיעורים ופעילויות שיש להשתתף בהם מדי יום, מה שאומר שאין זמן לשעמום או פיתוי. מוסדות האשפוז בדרך כלל מספקים מזון ולינה למטופלים השוהים במרכז, כך שבני המשפחה לא צריכים לדאוג לספק צרכים אלה.

בדרך כלל, תוכניות האשפוז נמשכות בין 30-90 ימים, בהתאם לצרכי האדם, אבל לפעמים הן יכולות להיות ארוכות יותר.

 

עזרה עצמית

תוכנית עזרה עצמית היא גם אופציה עבור מכורים ומשפחותיהם. תוכניות אלה אינן מבוקרות כמו סוגי טיפול אחרים, אבל הן יכולות להיות יעילות מאוד בסיוע לאנשים להחלים מהתמכרות והתמכרות התנהגותית.

בדרך כלל, עזרה עצמית כוללת שילוב של טיפול קבוצתי, ייעוץ פרטני ומפגשי משפחה. המטרה היא לספק תמיכה לסובלים מהתמכרות כדי שיוכלו לחזור למסלול חייהם.

היתרון הגדול של תוכניות עזרה עצמית הוא שהן חסכוניות מאוד. הן אינן דורשות פיקוח או השגחה אינטנסיביים של רופא או מטפל, כך שניתן לבצע אותן בבית.

 

קבוצות תמיכה

קבוצות תמיכה עוזרות לאנשים להחלים מהתמכרות על ידי מתן מקום בטוח לדבר על הקשיים שלהם, לקבל עצות מאחרים שעברו חוויות דומות ולתרגל הרגלים בריאים שיכולים לעזור להם להישאר נקיים.

קבוצות אלה בדרך כלל מאורגנות על ידי איש מקצוע או מנהיג קהילתי שיש לו ניסיון בהתמכרות והחלמה. המפגשים מיועדים לספק תמיכה הדדית לאנשים הנמצאים בהחלמה, וכן לבני משפחותיהם.

קבוצות תמיכה יכולות להיות יעילות מאוד, אבל הן עובדות רק אם משתתפים בהן בקביעות. כמה סוגים שונים של קבוצות תמיכה שרוב מרכזי הטיפול מציעים:

 

אלכוהוליסטים אנונימיים AA))

מפגשים פתוחים לכל מי שרוצה להפסיק לשתות, המנוהלים על ידי אנשים שרוצים להיות פיכחים בעצמם. המפגשים מעניקים הזדמנות לחברים לדבר על הקשיים שלהם, לשתף בחוויות וללמוד כיצד להישאר פיכחים ביחד.

 

מכורים אנונימיים (NA)

מפגשים חינמיים וחסויים, המיועדים לכל מי שהתמודד עם שימוש בסמים או תלות בסם.

 

נר-אנון

מפגשים פתוחים לבני משפחה או חברים של אנשים הסובלים מאלכוהוליזם או התמכרות לסמים. המפגשים נותנים לקרובים הזדמנות לשתף בחוויות שלהם, ללמוד איך להתמודד עם בעיית יקיריהם ולתמוך זה בזה.

 

תוכנית SMART Recovery

תוכנית המסייעת לאנשים ללמוד כיצד לשנות דפוסי חשיבה באמצעות כלים יעילים ונגישים מבוססי מחקר.

 

לסיכום

ישנם אנשים עם התמכרות התנהגותית שייתכן כי לא תמיד הם מודעים לבעיה שלהם או אפילו איך לטפל בה. בזמן שחלקם מודעים לצורך בקבלת עזרה ומוכנים לפנות לטיפול, ישנם אחרים שדורשים וצריכים את התערבות המשפחה, החברים או אף מערכת החוק כדי לקבל את הסיוע הנכון. אם יש לך קרוב משפחה המתקשה עם התמכרות או הפרעות התמכרות התנהגותית, חשוב לזכור שאתה לא לבד.

קיימים מגוון משאבים זמינים לעזור לאנשים עם התמכרות התנהגותית, כולל קבוצות תמיכה ואפשרויות טיפול אשפוז פנים כמו מירקלס אסיה בתאילנד, המרכז המוביל בתחום הגמילה המציע שיעור הצלחה של 85% ללקוחות לטווח ארוך.

 

מידע נוסף שעלול לעניין אותך:

 

 

מוכנים לחוות את ההבדל ב-Miracles Asia?

צוות המומחים שלנו להתמכרויות יסייעו לכם לקבל את העזרה שאתם צריכים. התקשרו אלינו עוד היום, או השאירו את פרטיכם על מנת להתחיל את המסע אל גמילה מוצלחת.

לבירורים ומידע

עלוני מידע - מירקלס אסיה

שלחו פרטי התקשרות
לשיחת ייעוץ חינם!

למחירים ועוד פרטים הזינו את פרטי הקשר שלכם וניצור עמכם קשר לשיחת ייעוץ חינם עם איש מקצוע המומחה בתחום ההתמכרויות.