טיפול בחרדה והפרעות חרדה

טיפול בחרדה והפרעות חרדה
טיפול בחרדה והפרעות חרדה

הטיפול בחרדה והתמודדות

חרדה עלולה להפוך לבעיה הפוגעת באיכות החיים בתחומים שונים, אבל החדשות הטובות הן שאפשר לטפל בה. אם אתם מרגישים שהחרדה פוגעת לכם בקריירה, במערכות יחסים או בכל תחום אחר בחיים קראו את המאמר ופנו אלינו לעזרה. המדריך כולל גם תיק עזרה ראשונה עם 7 טיפים מה לעשות בזמן התקף חרדה.

מה היא חרדה?

חרדה, הנקראת באנגלית: Anxiety, היא תגובה טבעית שהגוף מייצר בעת תחושת איום או סכנה שעלולה להיווצר גם כשאין איום ממשי. התגובה כוללת קשת של תסמינים פיזיים ורגשיים בעוצמות, תדירות ומשך משתנים.

לתיק עזרה ראשונה הכולל 7 טיפים מה לעשות בזמן התקף חרדה >>

ממה נגרמת חרדה?

חרדה היא תחושה של פחד שמשהו נוראי עומד לקרות בעתיד הקרוב או הרחוק, שכל ילד או מבוגר יכולים להרגיש. זו תגובה טבעית לגמרי, שנועדה להגן עלינו מפני סכנה, כשאנחנו מרגישים שיש איום. במצב זה, הגוף שלנו מפעיל תגובת דחק שנקראת "הילחם או ברח" (באנגלית: fight or flight). הגוף למעשה מכין את עצמו להתמודדות עם האיום המתקרב – לדוגמא: אם רודף אחרינו נמר, החרדה גורמת לתסמינים, כמו ייצור אדרנלין, שעוזרים לנו לרוץ מהר יותר ולברוח מהסכנה (לא בטוח שמהר כמו הנמר, אבל עדיף על כלום). לעיתים החרדה יכולה למקד ולעזור כמו לפקס לפני מבחן או אם במקרה נתקלתם בנמר, אך לעיתים היא מתמשכת ויוצאת מפרופורציה או מתעוררת כשאין באמת איום ואז היא כבר לא מועילה ועלולה להפוך להפרעה מעיקה, המורידה משמעותית את איכות החיים ועם השלכות בעייתיות על שגרת החיים בכל ההיבטים – עבודה, משפחה וחברים ועוד.

מה ההבדל בין חרדה להפרעת חרדה?

על מנת להבין האם החרדה נורמלית או בגדר הפרעה יש לפנות לרופא משפחה / פסיכולוג / פסיכיאטר, לצורך בדיקה קלינית. איש המקצוע יתשאל את הנבדק, כדי להבין את ההיסטוריה הרפואית שלו, התסמינים מהם הוא סובל ואת שכיחות, עוצמת, משך זמן והשלכות התסמינים. אמנם חרדה היא אינו מצב חירום רפואי, אך אם אתם מרגישים שהיא פוגעת לכם בשגרת או איכות החיים בהחלט מומלץ להגיע לאבחון.

אם יש משהו חשוב שאתם צריכים לקחת מהמאמר הזה, זה ש…

אפשר לטפל בחרדה!

טיפול בחרדות ופחדים אצל מבוגרים

 

מה התסמינים של חרדה?

חרדה עלולה להיות מלווה באחד או יותר מהתסמינים הפיזיולוגיים והרגשיים הבאים בעוצמות משתנות:

  • מתח בשרירים
  • נשימה מואצת
  • ספיקות לב מואצות
  • רעידות
  • גלי חום
  • הזעה
  • ידיים קרות או לחות
  • אי נוחות במערכת העיכול
  • שלשול
  • בחילה
  • סחרחורת
  • יובש בפה
  • קושי בבליעה
  • כאבים בחזה
  • עצבנות
  • שיתוק
  • פחד מ"להשתגע"
  • פחד ממוות
  • הפרעות בשינה
  • התקף חרדה שיכול לכלול חלק או כמה מהתסמינים בבת אחת

כמו כן, חרדה יכולה להיות מלווה בתסמינים נוספים בהתאם לסוג הספציפי של החרדה – לדוגמא: אדם שיש לו הפרעת חרדה טורדנית כפייתית, OCD, יבצע פעולות חזרתיות בצורה אובססיבית – למשל: יסדר חפצים בצורה ספציפית, ישטוף ידיים ללא הפסקה, יפתח ויסגור ידיות של דלת, יאגור חפצים וכן הלאה; לעומתו, אדם עם חרדה חברתית ינסה להתחמק מסיטואציות חברתיות, ימנע מקשר עין ועוד.

מה הן סוגי החרדה השונים?

ניתן לחלק את הפרעות החרדה לסוגים שונים ספציפיים כגון:

 

הפרעת חרדה מוכללת

GAD – Generalized Anxiety Disorder

דאגה מוגזמת באופן תדיר, לעיתים יגידו על אנשים הסובלים ממנה שהם אנשים פסימיים.

הפרעת פאניקה

Panic Disorder

התקפי חרדה חוזרים ובלתי צפויים.

הפרעת דחק פוסט טראומתית

PTSD – Posttraumatic Stress Disorder

פוסט טראומה או תסמונת פוסט טראומתית מוכרת בישראל בעיקר בעקבות שירות צבאי או מלחמה, אך היא קיימת גם בתחומים אחרים כמו לאחר הטרדה מינית, אונס ועוד טראומות. בהפרעה זו חווה האדם מחדש את האירוע הטראומתי שוב ושוב.

טיפול בחרדות קשות

 

הפרעה טורדנית כפייתית

OCD – Obsessive Compulsive Disorder

חרדה הנגרמת ממחשבות בלתי רצוניות, חוזרות ומטרידות, הגורמת למחשבות "להתקע" בראש ולהתנהגות אובססיבית בלתי נשלטת. מתאפיינת לעיתים בצורך לחזור על פעולות או מעשים שוב ושוב, לסדר דברים בסדר מסוים, לחץ או קושי כשהדברים אינם מסודרים כפי שרצית, אגרנות או פחד ממחלות וחיידקים.

 

חרדה חברתית

Social Anxiety Disorder

חרדה מפני מבוכה פומבית, השפלה או תחושת אי נוחות במצבים חברתיים שונים – ישיבה עם קבוצת חברים, הרצאה בפני קהל ועוד.

 

חרדה בעתית – פוביה

פחד מחפץ או מצב כלשהוא.

דוגמאות:

  • אקרובפוביה – פחד מגבהים
  • קלסטרופוביה – פחד ממקומות סגורים
  • אגורופוביה – פחד מלהקלע למצב שלא ניתן לברוח ממנו
  • נומופוביה (no mobile)– פחד לאבד את הסלולרי

חרדת נטישה

SAD – Separation Anxiety Disorder

חרדה מפרידה מהבית או מאנשים קרובים. חרדת נטישה היא חלק מהתפתחות תקנית ובריאה של תינוקות, אך אם היא מופיעה בגילאים מאוחרים יותר ופוגעת בשגרת החיים היא מוגדרת כהפרעה.

אילמות סלקטיבית

חרדה אשר גורמת לתחושת לחץ וקפאון עד כדי חוסר יכולת לדבר במצבים מסוימים.

איך לטפל בחרדות

טיפול בחרדה ודיכאון

טיפול בחרדה ודכאון יכול להיות באחת מהדרכים הבאות או בשילוב של כמה מהן:

  • טיפול פסיכולוגי קוגנטיבי התנהגותי דינמי או טיפול CBT ממוקד
  • טיפול תרופתי נוגד חרדה
  • טיפול טבעי המשלב טכניקות הרפיה, כגון: יוגה, מיינדפולנס ועוד; וטיפול אלטרנטיבי, כגון: צמחי מרפא, דיקור ועוד

איך מטפלים בחרדה?

מרכז מירקלס, שנמצא באי השקט פוקט מוקף ג'ונגל וטבע שופע, מעניק לאורחיו סביבה רגועה, שמפחיתה חרדות. בתמיכת הסביבה המרגיעה והצוות המקצועי האורחים יכולים להרגיש בנוח, לשחרר את הדאגות ללא חשש משיפוטיות או ביקורת. כל אחד יכול פשוט להיות עצמו! ואז הרבה יותר קל להתמודד עם הבעיות, להתיר חוויות עבר, שיצרו כאוס בהווה ולבנות את העתיד ביחד. תהליך החלמה טיפולי לטיפול בהפרעות חרדה מכל סוג – חרדה מוכללת, חרדת נטישה, חרדה חברתית, פוסט טראומה – אנחנו בונים לכל אחד תוכנית טיפולית בהתאמה אישית, והכל בליווי הליכות בטבע, ביקורים בחוף הים, תזונה מזינה וצוות מקצועי שמלווה ותומך בתהליך.

להתיר חוויות עבר, שיצרו כאוס בהווה ולבנות את העתיד ביחד

רוצים יותר מידע ופרטים על תהליך הטיפול במירקלס אסיה?

השאירו כאן פרטים ונציג ישראלי יחזור אליכם עם כל המידע שאתם צריכים לדעת על טיפול במרכז היוקרתי בתאילנד לטיפול בהתמכרויות "מירקלס אסיה"

מה לגבי טיפול תרופתי בחרדה?

הפרעת חרדה יכולה להיות מלווה גם בטיפול תרופתי, בהתאם לצורך ולאבחון רפואי.

האם יש טיפול טבעי בחרדות?

הפרעת חרדה צריכה להיות מטופלת אצל אנשי מקצוע, אבל בכל מקרה, גם אם החרדה עוד בעוצמה מאוד נמוכה ולא הפכה להפרעה וגם אם נדרש גם טיפול מקצועי, מומלץ בחום לשלב גם דרכים טבעיות לגמרי שיכולות לתמוך ולעזור למצב לטווח הארוך.

דוגמאות לטיפול טבעי:

  • פעילות גופנית – ספורט מעורר הורמונים שעוזרים להורדת לחצים ושחרור מתחים, ולכן שילוב ספורט בשגרת היום יום יכול לעזור מאוד נגד חרדות.
  • מיינדפולנס – תרגול מדיטציה, יוגה או מיינדפולנס עוזר במיוחד לתחושת רגיעה ושלווה ולאחר תרגול יכול להיות כלי אפקטיבי להרגעה בעת התקף חרדה.
  • טיפול ברפואה משלימה – הומאופתיה, צמחי מרפא, דיקור, פרחי בך ועוד טיפולים אלטרנטיביים יכולים לעזור להשקיט חרדות ולייצר חיים רגועים יותר.

 

התקפי חרדה

מה זה התקף חרדה?

התקף חרדה או התקף פאניקה הוא מצב בו הגוף חש שיש איום, כשאין באמת איום ממשי, ומפעיל את אותה תגובת דחק של "הילחם או ברח" שלא לצורך, סוג של אזעקת שווא. בזמן התקף חרדה חשים תסמינים פיזיים ורגשיים כפי שצוינו כמו: דופק מואץ, הזעה, תחושת איבוד שליטה ועוד. אלו כמובן תחושות לא נעימות, והתקף החרדה הראשון בדרך כלל גם מאוד מבהיל.

כמה זמן נמשך התקף חרדה?

התקף חרדה נמשך בממוצע 2-5 דקות. ההתאוששות ממנו יכולה לארוך זמן ארוך יותר.

מה ההבדל בין התקף חרדה להפרעת חרדה?

התקף חרדה הוא סימפטום או אוסף תסמינים רגעיים שחולפים. התקף חרדה עלול להתפתח להפרעת חרדה, במידה והאדם משנה את התנהגותו ואורח חייו כדי להימנע מ"לחטוף" עוד התקף.

 התקף חרדההפרעת חרדה
משך זמןרגעי, 2-5 דקות בממוצעממושכת ולא נפסקת
תסמיניםדופק מואץ, הזעה, תחושת איבוד שליטה, כאב בחזה, תחושה שעומדים למות, סחרחורת, בחילה ועודתסמינים פיזיים ונפשיים מתמשכים, הגורמים לשינוי התנהגותי בהתאם לחרדה הספציפית
האם אפשר לטפל?כןכן

 

 

תיק עזרה ראשונה להתקף חרדה

הטיפים שלנו: מה לעשות בזמן התקף חרדה?

התקפי חרדה קלים עד חמורים עלולים להחמיר את הפרעת החרדה ובעיקר את ההימנעות שהיא מביאה איתה. כל מי שחווה אי פעם התקף חרדה – גל חום, רעידות, פחד, תחושת אי נוחות קשה, לחץ בחזה, דופק מואץ, הזעה, הרגשה שאתה עומד להשתגע או למות – יודע עד כמה זו תחושה לא נעימה, לכן אספנו כמה טיפים שיקלו נקודתית ויעזרו להוריד את עוצמת והישנות ההתקפים:

  1. לשתות מים קרים אפשר אפילו ללעוס קרח.
  2. למנות 5 חפצים שאתם יכולים לראות כרגע לידכם.
  3. לנסות לנשום באופן מודע ורגיל, לא לעצור את הנשימה, אבל מצד שני גם לא לקחת נשימות עמוקות מידי, כדי להימנע ממצב של היפרוונטילציה. אפשר לנשום פנימה בספירה של 4, להחזיק בפנים בספירה של 4 ולנשוף החוצה בספירה של 4 ומהתחלה.
  4. תגידו לעצמכם שזה לא נעים, אבל עוד מעט זה יחלוף.
  5. ספרו 1-5 בספירה רגילה, ואז 6-10 בספירה מבולבלת לא לפי סדר המספרים (נגיד 7,6,9,8,10), 11-15 בספירה רגילה, 15-20 בספירה מבולבלת וכך הלאה. אפשר גם לספור אחורה מ-100.
  6. אל תאשימו את עצמכם! ההפך, הראו לעצמכם חמלה.
  7. תרגלו מדיטציה או מיינדפולנס.
 

חשוב לציין שתרגול של הטכניקות ביום יום ישפר את היכולת להיעזר בהן בעת התקף חרדה, כמו כן, במידה וההתקפים חוזרים ועוצמתם גדלה מומלץ לגשת לטיפול. כמו שכבר כתבנו, ניתן לטפל בהפרעת חרדה.

איך מטפלים בחרדה

מה הקשר בין חרדה להתמכרות?

פעמים רבות הפרעת חרדה מובילה לשימוש בחומרים, אשר ממסכים ומטשטשים את החרדה. הבעיה עם חומרים ממכרים, זה שהם אולי עוזרים נקודתית, אבל ככל שעובר הזמן צריך לצרוך מהם יותר כדי לקבל את אותו אפקט עד שהם כמעט ולא עוזרים; ואם זה לא מספיק אז רובם יוצרים הפרעות חרדה, דכאון ובעיות חדשות אחרות. חרדה היא תחושה לא נעימה, אנחנו לגמרי מבינים! מזכירים שאנחנו במרחק של טלפון – להקשיב ולעזור.

קצת סטטיסטיקה על חרדות וטיפול בחרדות

  • הפרעות חרדה הן אחת ההפרעות הפסיכיאטריות הכי נפוצות בעולם.
  • 6% אנשים בעולם סובלים מהפרעות חרדה שונות על פי מחקרים שונים, ויש מחקרים שמראים שהחל מ-2018 שיעור הסובלים מהפרעות חרדה עלה כבר לכ-6%.
  • על פי סקר בריאות בינלאומי נמצא שבישראל אחד מכל 6 אנשים בוגרים סובל מהפרעת חרדה או דיכאון בחייו, כשההפרעה הנפוצה ביותר היא הפרעת חרדה מוכללת ואחריה חרדה פוסט טראומתית.
  • מחקרים מראים שבגיל השלישי יש עלייה בכמות הסובלים מהפרעות חרדה בעולם.
  • על פי סקר בריאות בינלאומי נמצא שבישראל בקרב מבוגרים מעל גיל 65 כמעט 4% סובלים מהפרעת חרדה כלשהיא כאשר ההפרעות הנפוצות הן פוביה וחרדה מוכללת.
  • על רקע התפרצות מגפת הקורונה חלה עלייה בהתקפי חרדה בעולם.
  • על פי מחקר אוניברסיטאי בינלאומי פורסם שכמעט 8% מהסטודנטים בישראל דיווחו על הפרעות חרדה בזמן מגפת הקורונה (2020-2021).
  • על פי מחקר ישראלי בשנת 2018 היה בישראל שיעור של 12% עם הפרעות חרדה והוא עלה בהדרגתיות – 23% בגל הראשון, 29% בגל השני.
  • מבחינת גנטיקה מחקרים מראים שהסיכון של אדם שיש לו קרוב משפחה מדרגה ראשונה שסבל מהפרעת חרדה גבוה פי 4-6 מאדם שאין לו.
  • מחקר שנערך בישראל בשנת 2018 הראה ש-9% מהאוכלוסייה סובלים בפוסט טראומה, נתון לא מפתיע ביחס לכמות המלחמות ואירועים ביטחוניים שיש במדינה.

לסיכום,

הפרעות חרדה נפוצות בישראל ובעולם ועלולות להוביל גם להתמכרות ולבעיות אחרות, אך החדשות הטובות הן שהן ניתנות לטיפול. אתם מרגישים שאתם סובלים מחרדה ושהיא פוגעת לכם באורח החיים? פנו אלינו עוד היום ונחשוב ביחד איך אפשר לעזור.

מה היא חרדה?

חרדה, הנקראת באנגלית: Anxiety, היא תגובה טבעית שהגוף מייצר בעת תחושת איום או סכנה שעלולה להיווצר גם כשאין איום ממשי. התגובה כוללת קשת של תסמינים פיזיים ורגשיים בעוצמות, תדירות ומשך משתנים.

לתיק עזרה ראשונה הכולל 7 טיפים מה לעשות בזמן התקף חרדה >>

ממה נגרמת חרדה?

חרדה היא תחושה של פחד שמשהו נוראי עומד לקרות בעתיד הקרוב או הרחוק, שכל ילד או מבוגר יכולים להרגיש. זו תגובה טבעית לגמרי, שנועדה להגן עלינו מפני סכנה, כשאנחנו מרגישים שיש איום. במצב זה, הגוף שלנו מפעיל תגובת דחק שנקראת "הילחם או ברח" (באנגלית: fight or flight). הגוף למעשה מכין את עצמו להתמודדות עם האיום המתקרב – לדוגמא: אם רודף אחרינו נמר, החרדה גורמת לתסמינים, כמו ייצור אדרנלין, שעוזרים לנו לרוץ מהר יותר ולברוח מהסכנה (לא בטוח שמהר כמו הנמר, אבל עדיף על כלום). לעיתים החרדה יכולה למקד ולעזור כמו לפקס לפני מבחן או אם במקרה נתקלתם בנמר, אך לעיתים היא מתמשכת ויוצאת מפרופורציה או מתעוררת כשאין באמת איום ואז היא כבר לא מועילה ועלולה להפוך להפרעה מעיקה, המורידה משמעותית את איכות החיים ועם השלכות בעייתיות על שגרת החיים בכל ההיבטים – עבודה, משפחה וחברים ועוד.

מה ההבדל בין חרדה להפרעת חרדה?

על מנת להבין האם החרדה נורמלית או בגדר הפרעה יש לפנות לרופא משפחה / פסיכולוג / פסיכיאטר, לצורך בדיקה קלינית. איש המקצוע יתשאל את הנבדק, כדי להבין את ההיסטוריה הרפואית שלו, התסמינים מהם הוא סובל ואת שכיחות, עוצמת, משך זמן והשלכות התסמינים. אמנם חרדה היא אינו מצב חירום רפואי, אך אם אתם מרגישים שהיא פוגעת לכם בשגרת או איכות החיים בהחלט מומלץ להגיע לאבחון.

אם יש משהו חשוב שאתם צריכים לקחת מהמאמר הזה, זה ש…

אפשר לטפל בחרדה!

טיפול בחרדות ופחדים אצל מבוגרים

 

מה התסמינים של חרדה?

חרדה עלולה להיות מלווה באחד או יותר מהתסמינים הפיזיולוגיים והרגשיים הבאים בעוצמות משתנות:

  • מתח בשרירים
  • נשימה מואצת
  • ספיקות לב מואצות
  • רעידות
  • גלי חום
  • הזעה
  • ידיים קרות או לחות
  • אי נוחות במערכת העיכול
  • שלשול
  • בחילה
  • סחרחורת
  • יובש בפה
  • קושי בבליעה
  • כאבים בחזה
  • עצבנות
  • שיתוק
  • פחד מ"להשתגע"
  • פחד ממוות
  • הפרעות בשינה
  • התקף חרדה שיכול לכלול חלק או כמה מהתסמינים בבת אחת

כמו כן, חרדה יכולה להיות מלווה בתסמינים נוספים בהתאם לסוג הספציפי של החרדה – לדוגמא: אדם שיש לו הפרעת חרדה טורדנית כפייתית, OCD, יבצע פעולות חזרתיות בצורה אובססיבית – למשל: יסדר חפצים בצורה ספציפית, ישטוף ידיים ללא הפסקה, יפתח ויסגור ידיות של דלת, יאגור חפצים וכן הלאה; לעומתו, אדם עם חרדה חברתית ינסה להתחמק מסיטואציות חברתיות, ימנע מקשר עין ועוד.

מה הן סוגי החרדה השונים?

ניתן לחלק את הפרעות החרדה לסוגים שונים ספציפיים כגון:

 

הפרעת חרדה מוכללת

GAD – Generalized Anxiety Disorder

דאגה מוגזמת באופן תדיר, לעיתים יגידו על אנשים הסובלים ממנה שהם אנשים פסימיים.

הפרעת פאניקה

Panic Disorder

התקפי חרדה חוזרים ובלתי צפויים.

הפרעת דחק פוסט טראומתית

PTSD – Posttraumatic Stress Disorder

פוסט טראומה או תסמונת פוסט טראומתית מוכרת בישראל בעיקר בעקבות שירות צבאי או מלחמה, אך היא קיימת גם בתחומים אחרים כמו לאחר הטרדה מינית, אונס ועוד טראומות. בהפרעה זו חווה האדם מחדש את האירוע הטראומתי שוב ושוב.

טיפול בחרדות קשות

 

הפרעה טורדנית כפייתית

OCD – Obsessive Compulsive Disorder

חרדה הנגרמת ממחשבות בלתי רצוניות, חוזרות ומטרידות, הגורמת למחשבות "להתקע" בראש ולהתנהגות אובססיבית בלתי נשלטת. מתאפיינת לעיתים בצורך לחזור על פעולות או מעשים שוב ושוב, לסדר דברים בסדר מסוים, לחץ או קושי כשהדברים אינם מסודרים כפי שרצית, אגרנות או פחד ממחלות וחיידקים.

 

חרדה חברתית

Social Anxiety Disorder

חרדה מפני מבוכה פומבית, השפלה או תחושת אי נוחות במצבים חברתיים שונים – ישיבה עם קבוצת חברים, הרצאה בפני קהל ועוד.

 

חרדה בעתית – פוביה

פחד מחפץ או מצב כלשהוא.

דוגמאות:

  • אקרובפוביה – פחד מגבהים
  • קלסטרופוביה – פחד ממקומות סגורים
  • אגורופוביה – פחד מלהקלע למצב שלא ניתן לברוח ממנו
  • נומופוביה (no mobile)– פחד לאבד את הסלולרי

חרדת נטישה

SAD – Separation Anxiety Disorder

חרדה מפרידה מהבית או מאנשים קרובים. חרדת נטישה היא חלק מהתפתחות תקנית ובריאה של תינוקות, אך אם היא מופיעה בגילאים מאוחרים יותר ופוגעת בשגרת החיים היא מוגדרת כהפרעה.

אילמות סלקטיבית

חרדה אשר גורמת לתחושת לחץ וקפאון עד כדי חוסר יכולת לדבר במצבים מסוימים.

איך לטפל בחרדות

טיפול בחרדה ודיכאון

טיפול בחרדה ודכאון יכול להיות באחת מהדרכים הבאות או בשילוב של כמה מהן:

  • טיפול פסיכולוגי קוגנטיבי התנהגותי דינמי או טיפול CBT ממוקד
  • טיפול תרופתי נוגד חרדה
  • טיפול טבעי המשלב טכניקות הרפיה, כגון: יוגה, מיינדפולנס ועוד; וטיפול אלטרנטיבי, כגון: צמחי מרפא, דיקור ועוד

איך מטפלים בחרדה?

מרכז מירקלס, שנמצא באי השקט פוקט מוקף ג'ונגל וטבע שופע, מעניק לאורחיו סביבה רגועה, שמפחיתה חרדות. בתמיכת הסביבה המרגיעה והצוות המקצועי האורחים יכולים להרגיש בנוח, לשחרר את הדאגות ללא חשש משיפוטיות או ביקורת. כל אחד יכול פשוט להיות עצמו! ואז הרבה יותר קל להתמודד עם הבעיות, להתיר חוויות עבר, שיצרו כאוס בהווה ולבנות את העתיד ביחד. תהליך החלמה טיפולי לטיפול בהפרעות חרדה מכל סוג – חרדה מוכללת, חרדת נטישה, חרדה חברתית, פוסט טראומה – אנחנו בונים לכל אחד תוכנית טיפולית בהתאמה אישית, והכל בליווי הליכות בטבע, ביקורים בחוף הים, תזונה מזינה וצוות מקצועי שמלווה ותומך בתהליך.

להתיר חוויות עבר, שיצרו כאוס בהווה ולבנות את העתיד ביחד

מה לגבי טיפול תרופתי בחרדה?

הפרעת חרדה יכולה להיות מלווה גם בטיפול תרופתי, בהתאם לצורך ולאבחון רפואי.

האם יש טיפול טבעי בחרדות?

הפרעת חרדה צריכה להיות מטופלת אצל אנשי מקצוע, אבל בכל מקרה, גם אם החרדה עוד בעוצמה מאוד נמוכה ולא הפכה להפרעה וגם אם נדרש גם טיפול מקצועי, מומלץ בחום לשלב גם דרכים טבעיות לגמרי שיכולות לתמוך ולעזור למצב לטווח הארוך.

דוגמאות לטיפול טבעי:

  • פעילות גופנית – ספורט מעורר הורמונים שעוזרים להורדת לחצים ושחרור מתחים, ולכן שילוב ספורט בשגרת היום יום יכול לעזור מאוד נגד חרדות.
  • מיינדפולנס – תרגול מדיטציה, יוגה או מיינדפולנס עוזר במיוחד לתחושת רגיעה ושלווה ולאחר תרגול יכול להיות כלי אפקטיבי להרגעה בעת התקף חרדה.
  • טיפול ברפואה משלימה – הומאופתיה, צמחי מרפא, דיקור, פרחי בך ועוד טיפולים אלטרנטיביים יכולים לעזור להשקיט חרדות ולייצר חיים רגועים יותר.

 

התקפי חרדה

מה זה התקף חרדה?

התקף חרדה או התקף פאניקה הוא מצב בו הגוף חש שיש איום, כשאין באמת איום ממשי, ומפעיל את אותה תגובת דחק של "הילחם או ברח" שלא לצורך, סוג של אזעקת שווא. בזמן התקף חרדה חשים תסמינים פיזיים ורגשיים כפי שצוינו כמו: דופק מואץ, הזעה, תחושת איבוד שליטה ועוד. אלו כמובן תחושות לא נעימות, והתקף החרדה הראשון בדרך כלל גם מאוד מבהיל.

כמה זמן נמשך התקף חרדה?

התקף חרדה נמשך בממוצע 2-5 דקות. ההתאוששות ממנו יכולה לארוך זמן ארוך יותר.

מה ההבדל בין התקף חרדה להפרעת חרדה?

התקף חרדה הוא סימפטום או אוסף תסמינים רגעיים שחולפים. התקף חרדה עלול להתפתח להפרעת חרדה, במידה והאדם משנה את התנהגותו ואורח חייו כדי להימנע מ"לחטוף" עוד התקף.

 התקף חרדההפרעת חרדה
משך זמןרגעי, 2-5 דקות בממוצעממושכת ולא נפסקת
תסמיניםדופק מואץ, הזעה, תחושת איבוד שליטה, כאב בחזה, תחושה שעומדים למות, סחרחורת, בחילה ועודתסמינים פיזיים ונפשיים מתמשכים, הגורמים לשינוי התנהגותי בהתאם לחרדה הספציפית
האם אפשר לטפל?כןכן

 

 

תיק עזרה ראשונה להתקף חרדה

הטיפים שלנו: מה לעשות בזמן התקף חרדה?

התקפי חרדה קלים עד חמורים עלולים להחמיר את הפרעת החרדה ובעיקר את ההימנעות שהיא מביאה איתה. כל מי שחווה אי פעם התקף חרדה – גל חום, רעידות, פחד, תחושת אי נוחות קשה, לחץ בחזה, דופק מואץ, הזעה, הרגשה שאתה עומד להשתגע או למות – יודע עד כמה זו תחושה לא נעימה, לכן אספנו כמה טיפים שיקלו נקודתית ויעזרו להוריד את עוצמת והישנות ההתקפים:

  1. לשתות מים קרים אפשר אפילו ללעוס קרח.
  2. למנות 5 חפצים שאתם יכולים לראות כרגע לידכם.
  3. לנסות לנשום באופן מודע ורגיל, לא לעצור את הנשימה, אבל מצד שני גם לא לקחת נשימות עמוקות מידי, כדי להימנע ממצב של היפרוונטילציה. אפשר לנשום פנימה בספירה של 4, להחזיק בפנים בספירה של 4 ולנשוף החוצה בספירה של 4 ומהתחלה.
  4. תגידו לעצמכם שזה לא נעים, אבל עוד מעט זה יחלוף.
  5. ספרו 1-5 בספירה רגילה, ואז 6-10 בספירה מבולבלת לא לפי סדר המספרים (נגיד 7,6,9,8,10), 11-15 בספירה רגילה, 15-20 בספירה מבולבלת וכך הלאה. אפשר גם לספור אחורה מ-100.
  6. אל תאשימו את עצמכם! ההפך, הראו לעצמכם חמלה.
  7. תרגלו מדיטציה או מיינדפולנס.
 

חשוב לציין שתרגול של הטכניקות ביום יום ישפר את היכולת להיעזר בהן בעת התקף חרדה, כמו כן, במידה וההתקפים חוזרים ועוצמתם גדלה מומלץ לגשת לטיפול. כמו שכבר כתבנו, ניתן לטפל בהפרעת חרדה.

 

איך מטפלים בחרדה

 

מה הקשר בין חרדה להתמכרות?

פעמים רבות הפרעת חרדה מובילה לשימוש בחומרים, אשר ממסכים ומטשטשים את החרדה. הבעיה עם חומרים ממכרים, זה שהם אולי עוזרים נקודתית, אבל ככל שעובר הזמן צריך לצרוך מהם יותר כדי לקבל את אותו אפקט עד שהם כמעט ולא עוזרים; ואם זה לא מספיק אז רובם יוצרים הפרעות חרדה, דכאון ובעיות חדשות אחרות. חרדה היא תחושה לא נעימה, אנחנו לגמרי מבינים! מזכירים שאנחנו במרחק של טלפון – להקשיב ולעזור.

קצת סטטיסטיקה על חרדות וטיפול בחרדות

  • הפרעות חרדה הן אחת ההפרעות הפסיכיאטריות הכי נפוצות בעולם.
  • 6% אנשים בעולם סובלים מהפרעות חרדה שונות על פי מחקרים שונים, ויש מחקרים שמראים שהחל מ-2018 שיעור הסובלים מהפרעות חרדה עלה כבר לכ-6%.
  • על פי סקר בריאות בינלאומי נמצא שבישראל אחד מכל 6 אנשים בוגרים סובל מהפרעת חרדה או דיכאון בחייו, כשההפרעה הנפוצה ביותר היא הפרעת חרדה מוכללת ואחריה חרדה פוסט טראומתית.
  • מחקרים מראים שבגיל השלישי יש עלייה בכמות הסובלים מהפרעות חרדה בעולם.
  • על פי סקר בריאות בינלאומי נמצא שבישראל בקרב מבוגרים מעל גיל 65 כמעט 4% סובלים מהפרעת חרדה כלשהיא כאשר ההפרעות הנפוצות הן פוביה וחרדה מוכללת.
  • על רקע התפרצות מגפת הקורונה חלה עלייה בהתקפי חרדה בעולם.
  • על פי מחקר אוניברסיטאי בינלאומי פורסם שכמעט 8% מהסטודנטים בישראל דיווחו על הפרעות חרדה בזמן מגפת הקורונה (2020-2021).
  • על פי מחקר ישראלי בשנת 2018 היה בישראל שיעור של 12% עם הפרעות חרדה והוא עלה בהדרגתיות – 23% בגל הראשון, 29% בגל השני.
  • מבחינת גנטיקה מחקרים מראים שהסיכון של אדם שיש לו קרוב משפחה מדרגה ראשונה שסבל מהפרעת חרדה גבוה פי 4-6 מאדם שאין לו.
  • מחקר שנערך בישראל בשנת 2018 הראה ש-9% מהאוכלוסייה סובלים בפוסט טראומה, נתון לא מפתיע ביחס לכמות המלחמות ואירועים ביטחוניים שיש במדינה.

לסיכום,

הפרעות חרדה נפוצות בישראל ובעולם ועלולות להוביל גם להתמכרות ולבעיות אחרות, אך החדשות הטובות הן שהן ניתנות לטיפול. אתם מרגישים שאתם סובלים מחרדה ושהיא פוגעת לכם באורח החיים? פנו אלינו עוד היום ונחשוב ביחד איך אפשר לעזור.

מוכנים לחוות את ההבדל ב-Miracles Asia?

צוות המומחים שלנו להתמכרויות יסייעו לכם לקבל את העזרה שאתם צריכים. התקשרו אלינו עוד היום, או השאירו את פרטיכם על מנת להתחיל את המסע אל גמילה מוצלחת.

לבירורים ומידע

עלוני מידע - מירקלס אסיה

שלחו פרטי התקשרות
לשיחת ייעוץ חינם!

למחירים ועוד פרטים הזינו את פרטי הקשר שלכם וניצור עמכם קשר לשיחת ייעוץ חינם עם איש מקצוע המומחה בתחום ההתמכרויות.